Ordliste

Din guide til effektiv styring og utvikling av bedriften.

Prøv gratis
  1. a
  2. b
  3. c
  4. d
  5. e
  6. f
  7. g
  8. h
  9. i
  10. j
  11. k
  12. l
  13. m
  14. n
  15. o
  16. p
  17. q
  18. r
  19. s
  20. t
  21. u
  22. v
  23. w
  24. x
  25. y
  26. z
  27. æ
  28. ø
  29. å

adopsjonsprosessen

Den mentale prosess enkeltindividet går gjennom før en idé aksepteres eller forkastes. Vi kan her definere et nytt produkt som en vare eller tjeneste som oppleves som nytt for enkeltindividet. Adopsjonsprosessen er da de stadier en forbruker går gjennom før en vare eller tjeneste bli akseptert eller avvist. En enkel modell kan beskrives med 5 trinn: 1) Oppmerksomhet (vite om) 2) Interesse (relevant?) 3)Evaluering (verdt å prøve?) 4)Prøve (danne seg nærmere inntrykk) 5) Adopsjon (varen eller tjenesten anskaffes). Denne modellen er først og fremst relevant for enkle volumprodukter, mer enn for kompliserte tjenester. Den kan likevel være en tankevekker og også danne et utgangspunkt for mer kompliserte adopsjonsprosesser.

Relatert innhold


  • Hurtigguider - rammeverk
    Katja SamaraBedriftsrådgiver

    Verdiforslag (value proposition) som åpner dører

    Salg har alltid handlet om å kjenne kunden så godt, at du kan se dine produkter og deg selv med kundens øyne. Hva tenker kunden når han ser deres fantastiske produkt: "muligheter!" eller kanskje "ekstraarbeid og risiko for meg som leder"?

  • Idébank
    Anders ThoresenPartner i DHT Corporate Services AS

    Traktanalyse - Fra potensiell til lojal kunde

    Hvordan ta kundene fra kjennskap til dine produkter - til lojal kunde? En metodikk for å stille og besvare kritiske spørsmål om effektiviteten i salgs- og markedsføringsprosessene dine.

Tips

På lederkilden.no kan du dra nytte av kunnskap og erfaring fra mer enn 60 fagfolk og ledere.