Ordliste

Din guide til effektiv styring og utvikling av bedriften.

Prøv gratis
  1. a
  2. b
  3. c
  4. d
  5. e
  6. f
  7. g
  8. h
  9. i
  10. j
  11. k
  12. l
  13. m
  14. n
  15. o
  16. p
  17. q
  18. r
  19. s
  20. t
  21. u
  22. v
  23. w
  24. x
  25. y
  26. z
  27. æ
  28. ø
  29. å

budsjett

Bedriftens handlingsplan i kommende perioder uttrykt i økonomiske termer. Budsjettet er et "fremtidsregnskap" som viser bl.a. formuestilling og planene for den fremtidige drift. Ved å benytte budsjetter kan man oppnå en rekke fordeler, bl.a.: 1) Bedre planlegging 2) Bedre samordning 3) Sterkere deltagelse og forpliktelser gjennom delegering av budsjettarbeidet 4) Bedre kontroll (en standard som resultatene kan måles mot). Bedriftens total budsjett bygges gjerne opp av flere delbudsjetter, som f.eks.: Salgs- og salgskostnadsbudsjett, produksjons- og lagerbudsjett, administrasjonskostnadsbudsjett, investeringsbudsjett, likviditetsbudsjett, resultatbudsjett, balansebudsjett.

Tips

På lederkilden.no kan du dra nytte av kunnskap og erfaring fra mer enn 60 fagfolk og ledere.