Ordliste

Din guide til effektiv styring og utvikling av bedriften.

Prøv gratis
  1. a
  2. b
  3. c
  4. d
  5. e
  6. f
  7. g
  8. h
  9. i
  10. j
  11. k
  12. l
  13. m
  14. n
  15. o
  16. p
  17. q
  18. r
  19. s
  20. t
  21. u
  22. v
  23. w
  24. x
  25. y
  26. z
  27. æ
  28. ø
  29. å

diffusjonsprosessen

Diffusjon dreier seg om den tid det tar for en ny idé å bli spredt til medlemmer av et sosialt system, eventuelt til befolkningen generelt. Forskjellige individer vil motta og akseptere (adoptere) nye ideer på forskjellige tidspunkter. En måte å se dette på, er å dele opp en gruppe i fem adopsjonskategorier: 1) Innovatørene (unge, høy utdanning, utadvendte, mange interesser) 2)Tidlige brukere (opinionsledere, høy lokal status) 3) Tidlig majoritet (trenger tid) 4) Sen majoritet (skeptiske til alt nytt) 5) Etternølere (tradisjonsbundet, motstander av forandringer, aksepterer nye ideer først når de er mer å regne som tradisjon...). Ved introduksjon av et nytt produkt er ofte de tidlige brukerne interessante å identifisere og komme i kontakt med.

Relatert innhold


  • Hurtigguider - rammeverk
    Katja SamaraBedriftsrådgiver

    Verdiforslag (value proposition) som åpner dører

    Salg har alltid handlet om å kjenne kunden så godt, at du kan se dine produkter og deg selv med kundens øyne. Hva tenker kunden når han ser deres fantastiske produkt: "muligheter!" eller kanskje "ekstraarbeid og risiko for meg som leder"?

  • Idébank
    Anders ThoresenPartner i DHT Corporate Services AS

    Traktanalyse - Fra potensiell til lojal kunde

    Hvordan ta kundene fra kjennskap til dine produkter - til lojal kunde? En metodikk for å stille og besvare kritiske spørsmål om effektiviteten i salgs- og markedsføringsprosessene dine.

Tips

På lederkilden.no kan du dra nytte av kunnskap og erfaring fra mer enn 60 fagfolk og ledere.