Ordliste

Din guide til effektiv styring og utvikling av bedriften.

Prøv gratis
  1. a
  2. b
  3. c
  4. d
  5. e
  6. f
  7. g
  8. h
  9. i
  10. j
  11. k
  12. l
  13. m
  14. n
  15. o
  16. p
  17. q
  18. r
  19. s
  20. t
  21. u
  22. v
  23. w
  24. x
  25. y
  26. z
  27. æ
  28. ø
  29. å

forretningside

Grunnleggende tanke for hvordan organisasjonen skal tjene penger på sine aktiviteter. En forretningsidé er normalt et kort kvalitativt utsagn som uttrykker hva bedriften har som sitt primære virksomhetsområde, og som ledelsen og de ansatte kan identifisere seg med. Forretningsideen gir dessuten omverdenen en idé om hva organisasjonen driver med. Forretningsideer gis mange utforminger. Noen elementer som kan være aktuelle å si noe om, vil være: Behov/bransje (hvilket behov skal man dekke), tilbud/virksomhet (hva er det man leverer), målgruppe/marked (hvem er de kundene man skal dekke behovene for, og hvor befinner de seg?). I tillegg angir noen bedrifter ambisjoner som "ledende" mv. i forretningsideen. Noen har også tillegg som angir et viktig sideområde, f.eks. at man hovedsakelig retter seg mot det norske markedet, men også leverer internasjonalt. Uansett er en forretningsidé et komprimert utsagn som skal angi den hovedsakelige virksomheten og ikke detaljene og unntakene.

Tips

På lederkilden.no kan du dra nytte av kunnskap og erfaring fra mer enn 60 fagfolk og ledere.