Ordliste

Din guide til effektiv styring og utvikling av bedriften.

Prøv gratis
  1. a
  2. b
  3. c
  4. d
  5. e
  6. f
  7. g
  8. h
  9. i
  10. j
  11. k
  12. l
  13. m
  14. n
  15. o
  16. p
  17. q
  18. r
  19. s
  20. t
  21. u
  22. v
  23. w
  24. x
  25. y
  26. z
  27. æ
  28. ø
  29. å

monopol

En bedrift som er eneselger av et produkt det ikke finnes substitutter for. Når det i et homogent marked er bare en tilbyder, etableringssperrer og mange kjøpere, taler vi om monopol. Eksempler på etableringssperrer kan være lovreguleringer, patentrettigheter og rettigheter til bestemte ressurser. I monopolmodellen antas det at prisene er kjente og upåvirkbare for konsumentene. Etterspørrerne har full informasjon, det hersker ingen usikkerhet, og etterspørrerne har også samme informasjon om pris og kvalitet som tilbyderen. Videre forutsetter monopolmodellen dynamisk stabilitet og momentan tilpasning. Aktørene antas å opptre økonomisk rasjonelt. I en økonomisk rasjonell verden vil monopolbedriften utnytte sin markedsmakt til å sette prisen slik at fortjenesten blir maksimert. Det er det punktet på etterspørselskurven hvor grensekostnaden er lik grenseinntekten.
Se også:

Relatert innhold


  • Idébank
    Anders ThoresenPartner i DHT Corporate Services AS

    Traktanalyse - Fra potensiell til lojal kunde

    Hvordan ta kundene fra kjennskap til dine produkter - til lojal kunde? En metodikk for å stille og besvare kritiske spørsmål om effektiviteten i salgs- og markedsføringsprosessene dine.

  • Hurtigguider - rammeverk
    Katja SamaraBedriftsrådgiver

    Verdiforslag (value proposition) som åpner dører

    Salg har alltid handlet om å kjenne kunden så godt, at du kan se dine produkter og deg selv med kundens øyne. Hva tenker kunden når han ser deres fantastiske produkt: "muligheter!" eller kanskje "ekstraarbeid og risiko for meg som leder"?

Tips

På lederkilden.no kan du dra nytte av kunnskap og erfaring fra mer enn 60 fagfolk og ledere.