Ordliste

Din guide til effektiv styring og utvikling av bedriften.

Prøv gratis
  1. a
  2. b
  3. c
  4. d
  5. e
  6. f
  7. g
  8. h
  9. i
  10. j
  11. k
  12. l
  13. m
  14. n
  15. o
  16. p
  17. q
  18. r
  19. s
  20. t
  21. u
  22. v
  23. w
  24. x
  25. y
  26. z
  27. æ
  28. ø
  29. å

monopolistisk konkurranse

Et marked hvor foretakene har fri adgang og hver produserer sitt eget merke eller en versjon av et differensiert produkt. Markedsform med en rekke tilbydere på et heterogent marked der det ikke er etableringshindringer, og hvor ingen har dominerende innflytelse. Betegnelsen monopolistisk nyttes fordi hver tilbyder har et slags "monopol" på sitt varemerke. Monopolistisk konkurranse beskrives da gjerne også som en form for merkevarekonkurranse. Eksempler er personbilmarkedet, markedene for personlige datamaskiner, vaskepulver, toalettartikler og mange andre dagligvarer. Kanskje er det den markedsformen forbrukerne kjenner best. I monopolistisk konkurranse er normalt produsentenes produkter nære substitutter og det er mange tilbydere som konkurrerer skarpt om oppmerksomheten til mange uavhengige etterspørrere. Det vil være forskjellige priser og sterke differensieringsbestrebelser blant tilbyderne. I modellen har aktørene full informasjon, det er ingen usikkerhet og de antas å opptre økonomisk rasjonelt. Navnet på markedsformen kan være noe forvirrende, da monopolistisk konkurranse på mange måter er en markedsmessig motpol til et rendyrket monopol.

Relatert innhold


  • Idébank
    Anders ThoresenPartner i DHT Corporate Services AS

    Traktanalyse - Fra potensiell til lojal kunde

    Hvordan ta kundene fra kjennskap til dine produkter - til lojal kunde? En metodikk for å stille og besvare kritiske spørsmål om effektiviteten i salgs- og markedsføringsprosessene dine.

  • Hurtigguider - rammeverk
    Katja SamaraBedriftsrådgiver

    Verdiforslag (value proposition) som åpner dører

    Salg har alltid handlet om å kjenne kunden så godt, at du kan se dine produkter og deg selv med kundens øyne. Hva tenker kunden når han ser deres fantastiske produkt: "muligheter!" eller kanskje "ekstraarbeid og risiko for meg som leder"?

Tips

På lederkilden.no kan du dra nytte av kunnskap og erfaring fra mer enn 60 fagfolk og ledere.