Ordliste

Din guide til effektiv styring og utvikling av bedriften.

Prøv gratis
  1. a
  2. b
  3. c
  4. d
  5. e
  6. f
  7. g
  8. h
  9. i
  10. j
  11. k
  12. l
  13. m
  14. n
  15. o
  16. p
  17. q
  18. r
  19. s
  20. t
  21. u
  22. v
  23. w
  24. x
  25. y
  26. z
  27. æ
  28. ø
  29. å

varemerkeverdi

Ulike varemerker har ulike gjennomslagskraft. Desto flere relevante verdier som kobles til et merke og jo mer slagkraftige de er, desto mer engasjert blir kundene. Jo mer kundeengasjement, jo mer gjennomslagskraft får varemerket og desto mer verdi får det for produsenten. En måte å beskrive dette på, er (med engelske termer) slik: 1) Product: Produkter uten noen form for "added value" koblet til produkttypen. 2) Concept Brand: Varemerke ladet med følelsesmessige verdier i motsetning til produktegenskaper. 3) Corporate Concept Brand: Varemerke koblet til et foretakskonsept: Merke som er blitt i ett med foretaket, dvs helt i overenstemmelse med foretakskonseptet. 4) Brand Culture: Varemerke som er blitt så sterkt at de symboliserer hele foretaket og dets virksomhet ovenfor kunder og forbrukere. 5) Brand Religion: Varemerket er blitt en nødvendighet for kunder og forbrukere, dvs. noe som kan sammenlignes med en religion de bekjenner seg til. Desto høyere man sikter på å nå i form av varemerkeverdi, desto mer kreves det av å innarbeide dette fra innsiden, dvs. gjennom et foretakskonsept som gjennomsyrer alt som gjøres og tenkes.

Relatert innhold


  • Hurtigguider - rammeverk
    Katja SamaraBedriftsrådgiver

    Verdiforslag (value proposition) som åpner dører

    Salg har alltid handlet om å kjenne kunden så godt, at du kan se dine produkter og deg selv med kundens øyne. Hva tenker kunden når han ser deres fantastiske produkt: "muligheter!" eller kanskje "ekstraarbeid og risiko for meg som leder"?

  • Idébank
    Anders ThoresenPartner i DHT Corporate Services AS

    Traktanalyse - Fra potensiell til lojal kunde

    Hvordan ta kundene fra kjennskap til dine produkter - til lojal kunde? En metodikk for å stille og besvare kritiske spørsmål om effektiviteten i salgs- og markedsføringsprosessene dine.

Tips

På lederkilden.no kan du dra nytte av kunnskap og erfaring fra mer enn 60 fagfolk og ledere.