Ordliste

Din guide til effektiv styring og utvikling av bedriften.

Prøv gratis
  1. a
  2. b
  3. c
  4. d
  5. e
  6. f
  7. g
  8. h
  9. i
  10. j
  11. k
  12. l
  13. m
  14. n
  15. o
  16. p
  17. q
  18. r
  19. s
  20. t
  21. u
  22. v
  23. w
  24. x
  25. y
  26. z
  27. æ
  28. ø
  29. å

verdidisiplin

[Eng. Value disciplines]
Som kunde kjøper du ikke bare produkter, men den totale verdien du får levert: 1)Operativ overlegenhet: Enklest, mest effektivt og gjerne billigst. Eks: en hamburgerrestaurant som er gunstig plassert, hvor du får maten med en gang og for en rimelig penge. 2) Produktlederskap: Det beste, noe som ligger i forkant. Eks: Gourmetrestauranten med flere utmerkelser, kunnskapsrikt personale, matopplevelse, og du betaler gjerne litt ekstra. 3) Kundenærhet: Føler deg hjemme og får "det du ber om". Eks: Puben i nabolaget hvor du treffer kjente, slår av en prat med personalet og får speilegg om du spør om det (selv om det ikke står på menyen). Ikke billigst, men greie priser, og betal gjerne senere i uken. Det er ingen av disse tre konseptene hvor servicen er bedre eller dårligere enn hos de andre, og kunden blir mett i alle tilfellene. Imidlertid vil en suksessfaktor i det ene konseptet kunne være en katastrofe i det andre. For å rendyrke et vinnerkonsept må de ansatte i en bedrift forstå om de arbeider i en "hamburgerresturant", en "gourmetrestuarant" eller på "nabopuben", og også forstå hva som er suksesskriteriene for disse tre ulike verdidisiplinene.

Tips

På lederkilden.no kan du dra nytte av kunnskap og erfaring fra mer enn 60 fagfolk og ledere.