Ordliste

Din guide til effektiv styring og utvikling av bedriften.

Prøv gratis
  1. a
  2. b
  3. c
  4. d
  5. e
  6. f
  7. g
  8. h
  9. i
  10. j
  11. k
  12. l
  13. m
  14. n
  15. o
  16. p
  17. q
  18. r
  19. s
  20. t
  21. u
  22. v
  23. w
  24. x
  25. y
  26. z
  27. æ
  28. ø
  29. å

verdikjede

Hvordan bedriftens verdiskapingsprosesser skjer. Kjeden av de aktiviteter som i sum skaper den verdi som kunden er villig til å betale for. Vi skiller mellom kjedens primæraktiviteter og dens støtteaktiviteter. Primæraktivitetene er de grunnleggende for verdiskapningen sett med kundens øyne. Her produseres, distribueres og markedsføres bedriftens produkter og tjenester. Her bestemmes kundeservice og produktkvalitet. Her bestemmes i stor grad også kostnadsnivå og kapitalbinding. Støtteaktivitetene skal gi støtte til primæraktivitetene slik at disse fungerer best mulig, og de rettfediggjør seg kun i denne egenskap. Kunden er kun villig til å betale for støtteaktiviteten gjennom de produkter og service han mottar som en effekt av disse. Generelt er primæraktivitetene knyttet til: Inngående logistikk, drift/operasjon, utgående logistikk, markedsføring/salg og service/etterbehandling. I konkurransesammenheng er det et viktig punkt å bevisstgjøre hvillke elementer i verdiskapningsprosessen man skal skal være bedre enn konkurrentene på.

Relatert innhold


  • Hurtigguider - rammeverk

    Verdikjeder

    Beskrivelsen av en verdikjede er en kategorisering av de generiske verdiskapende aktivitetene i en organisasjon. Det skilles mellom kjedens primæraktiviteter og dens støtteaktiviteter.

Tips

På lederkilden.no kan du dra nytte av kunnskap og erfaring fra mer enn 60 fagfolk og ledere.