Ordliste

Her kan du søke og finne forklaring på mer en 3000 forretningsrelaterte begreper.

Din guide til effektiv styring og utvikling av bedriften.

Prøv gratis
  1. a
  2. b
  3. c
  4. d
  5. e
  6. f
  7. g
  8. h
  9. i
  10. j
  11. k
  12. l
  13. m
  14. n
  15. o
  16. p
  17. q
  18. r
  19. s
  20. t
  21. u
  22. v
  23. w
  24. x
  25. y
  26. z
  27. æ
  28. ø
  29. å

markedsmakt

Posisjon i markedet som bestemmer i hvilken grad du kan gjennomfør tiltak som f.eks. prisendringer for å optimalisere lønnsomheten i bedriften. Markedsmakten avhenger bl.a. av hvor sterke etableringshindringer som foreligger, i hvilken grad et selskap er så dyktig ledet at det er lite attraktiv å ta opp kampen, hvor nære substitutter er å få kjøpt mv. Eksempelvis må NSB som har monopol på jernbanedrift, ta hensyn til konkurransen fra biler, fly og båter når prisene fastsettes. En selger har markedsmakt hvis hun profitabelt kan ta en pris høyere enn grensekostnaden.

Tips

På lederkilden.no kan du dra nytte av kunnskap og erfaring fra mer enn 60 fagfolk og ledere.