FagartiklerFagartikler

Din guide til effektiv styring og utvikling av bedriften.

Prøv gratis
Fredrik Kolverud
Partner Fieldwork Norge AS

Nye kommunikasjonskanaler vinner merkevarestriden

Listen over verdens beste merkevare har vært relativt lik, passe kjedelig og veldig forutsigbar siden den ble lansert i 2000. Men endelig har det skjedd noe…
Nye informasjons- og kommunikasjonskanaler er ikke bare under endring, men er endret og etablert for godt.  Og de to merkevarene som har endret dette ligger nå for første gang på første og andre plass på Interbrand sin liste over ”Best Global brands 2013”. De heter Apple og Google, de engasjerer målgruppen,  og de kommuniserer med følelser.

Listen over ”verdens beste merkevare” har vært relativt lik, passe kjedelig og veldig forutsigbar siden den ble lansert i 2000. Men endelig har det skjedd noe.

Apple og Google har endelig toppet listen foran Coca Cola, IBM, Microsoft og en lang liste med flest tradisjonelle og produktorienterte merkevarer. Apple og Google er i dag to av verdens sterkeste merkevarer fordi de har klart å endre hvordan vi kommuniserer på, hva vi kommuniserer, hvem vi kommuniserer med og hvilke kanaler vi kommuniserer gjennom. Og ikke minst måten vi finner all den informasjon vi ønsker å kommunisere. De har endret vår hverdag og også endret hverdagen for de 97 andre merkevarer på denne listen over verdens 100 beste merkevarer”.

Dette har for alvor også endret hverdagen for alle oss som jobber med kommunikasjon. Det vil si alle selskaper og byråer som jobber med PR, reklame, design, kreativitet og / eller opplevelsesbasert kommunikasjon. Det viktigste er ikke lenger hva vi kommuniserer, men hvordan målgruppen opplever det som blir kommunisert og hvordan de blir engasjert og får delta i kommunikasjonen. Makten ligger nå godt etablert hos forbruker og det er de som også skaper produktene, tjenestene og kommunikasjonen sammen med merkevarene.  De merkevarer som ikke klarer å tilpasse seg dette vil dessverre forsvinne nedover på listen over ”verdens sterkeste merkevarer”.

Apple og Google topper ikke listen fordi de har best kvalitet på produktene og tjenestene de leverer, men fordi de engasjerer målgruppen med følelser, stolthet og personlighet. Det de kommuniserer er relevant, nyttig, ærlig og har ofte en underholdningsverdi. Gjennom sin merkevarebygging har de også fokusert på de nye kommunikasjonskanalene på en engasjerende måte. Disse to merkevarene har forstått det som de tradisjonelle merkevarer og tradisjonelle kommunikasjonsbyråer ikke har forstått betydningen eller verdien av ennå. De har forstått verdien av ”brand experience” eller opplevelsesbasert kommunikasjon som det kalles på norsk.

Dette er også et bevis på at de selskaper som er produktorienterte faller nedover på listen mens de som er markedsorienterte endelig får sin belønning. Dette vil også fremtiden belønne. Apple og Google har i tillegg skapt et fenomen og er integrert i alle generasjoners dagligliv. Både merkevarer og forbrukere er blitt avhengige av deres produkter og tjenester og kommuniserer deres språk hver dag. Man søker ikke, men googler. De kule og kreative har ikke lesebrett men en iPad. De har ikke en mobiltelefon men en iPhone. Og de har heller ikke en kjedelig PC, nei de har en kul Mac.

Merkevarebygging handler om viktige emosjonelle verdier, stolthet og følelser overført fra et merke med personlighet til en person med følelser og personlighet. Det er ikke nødvendigvis produktets kvalitet eller brukervennlighet som er det viktigste for merkevaren, men hva produktet eller tjenesten faktisk signaliserer og utstråler for personen som bruker det.

Det er du og jeg som bestemmer verdien av merkevarene Apple og Google. Vi har følelser og vi forventer å bli engasjert, underholdt og hørt på. Du og jeg bestemmer også hvilke merkevarer som blir sterkere enn Coca Cola i fremtiden. Så drikk mindre brus!

Jeg vil påpeke at denne artikkelen er skrevet på en Mac, og Interbrand sin liste ble funnet på Google. Og jeg drikker ikke brus.

 

Mvh,

Fredrik Kolverud

Partner

Fieldwork Norge AS

 

 

 

Støtte