Salg og marked

Godt salgs- og markedsarbeid er avgjørende for å sikre bedriftens inntekter. Her får du innspill til å bygge effektive rammer for salg og markedsarbeidet.

Les mer
Ekspertene

Veldig ofte opplever salgsledere at de får for lite resultat ut av sin salgsinnsats. Man holder møter, inviterer til demoer, sender ut prøver og til og med rabatterte tilbud til potensielle kunder. Men det endelige resultatet uteblir og dermed salgsinntektene. Salgsledelsen holder utallige møter med i realiteten bare ett spørsmål på agenda: Hva gjør vi galt?

Før du begynner å bruke tusenvis av kroner på konsulenttjenester, ta en grundig gjennomgang av salgsprosessen i din bedrift. Altfor mange selskap bagatelliserer salg og bruker salgets mangfoldige elementer tilfeldig og usystematisk. De konsentrer seg i altfor stor grad om framtidige måltall fra strategiplaner. Der står det om hva man vil oppnå, men lite om hvordan. Å finne fram til hvordan - det er å finne fram til din bedrifts interne salgsprosess.

Ekspertene

Ekspertene - Salg og marked

Per Bendik Dahl

Rådgiver merkevareledelse, Storymaking Consulting

Fredrik Kolverud

Partner Fieldwork Norge AS

Merete Lütken

Managing Partner, Pargas DA

Katja Samara

Bedriftsrådgiver

Bendik M. Samuelsen

Førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, institutt for markedsføring

Anne Guri Selnæs

Daglig leder og kommunikasjonsrådgiver Hermenes AS

Anders Skoe

Eget konsulentfirma, ICS, Sveits

Anders Thoresen

Partner i DHT Corporate Services AS

Henning Tunsli

Adm.dir. Penetrace AS

Sist publisert

  • FagartiklerNye kommunikasjonskanaler vinner merkevarestriden - Listen over verdens beste merkevare har vært relativt lik, passe kjedelig og veldig forutsigbar siden den ble lansert i 2000. Men endelig har det skjedd noe… (04.10.2013)
  • FagartiklerAktuelle WOMAS- strategier - Som med alle andre former for strategier, må du ha målet klart for deg. Hvorfor skal dere bruke sosiale medier, hva er dere ønsker å oppnå? Å være tilstede på Facebook fordi alle andre er det, eller kanskje det ligger en mulighet der er greit nok det. Men, da er det også vanskelig å velge strategi. (26.11.2011)
  • FagartiklerHva er din WOMAS-strategi? - Moteord kommer og går. Mange av dem blir en pest og plage for alle som skal høre på foredrag og lese artikler. Men, mens de er nye kan det jo faktisk være noe å lære av dem. WOMAS og Womas-strategi venter jeg å høre mer om fremover, så jeg tenkte det kunne være greit å forklare litt hvorfor det er viktig. Et annet motebegrep i emning er IPM score, så jeg kommer litt inn på det også. (26.11.2011)
  • Hurtigguider - rammeverkSnakkekapital (Conversational Capital) - Hvordan lager du noe som folk elsker å snakke om? Her får du presentert åtte markedsføringsmotorer, erfaringsforsterkere, som får kunder til å snakke om deres positive erfaringer. (28.10.2011)
  • Hurtigguider - rammeverkSpredning av nye ideer og produkt - Rogers diffusjonsmodell - Tiden det tar for en nyhet å nå ut til markedet er avhengig av hvor raskt det enkelte individ aksepterer (adopterer) innovasjonen. Alle personer skal i utgangspunktet gjennom adopsjonsprosessen, men tiden det tar er forskjellig. Dette har Rogers illustrert gjennom sin diffusjonsmodell. (31.08.2011)

Mest brukt siste 30 dager

  • Hurtigguider - rammeverkFire P'er - Dette er en klassifisering av din markedsmiks i konkurransemidlene produkt, pris, plass (distribusjon) og påvirkning. Mye brukt, blant annet som rammeverk for å beskrive taktikken i en markedsplan.
  • Hurtigguider - rammeverkSpredning av nye ideer og produkt - Rogers diffusjonsmodell - Tiden det tar for en nyhet å nå ut til markedet er avhengig av hvor raskt det enkelte individ aksepterer (adopterer) innovasjonen. Alle personer skal i utgangspunktet gjennom adopsjonsprosessen, men tiden det tar er forskjellig. Dette har Rogers illustrert gjennom sin diffusjonsmodell.
  • Hurtigguider - rammeverkVerdiforslag (value proposition) som åpner dører - Salg har alltid handlet om å kjenne kunden så godt, at du kan se dine produkter og deg selv med kundens øyne. Hva tenker kunden når han ser deres fantastiske produkt: "muligheter!" eller kanskje "ekstraarbeid og risiko for meg som leder"?
  • IdébankProdukt-/markedsmatrise - Strategiarbeid handler om å velge: Hvor skal din bedrift satse, og med hvilke produkter og tjenester?
  • FagartiklerEr det nok at kundene har en positiv holdning til merkevaren din? - Dersom ditt mål er å styrke merkevaren din, holder det ikke i lengden at kunden bare liker merket ditt, dersom ikke dette støttes i et reflektert holdningsfundament.

Din guide til effektiv styring og utvikling av bedriften.

Prøv gratis

Støtte