FagartiklerFagartikler

Din guide til effektiv styring og utvikling av bedriften.

Prøv gratis
Jeanette Bretteville
Daglig leder av Rydd i rot

Gründerlivet

Mange ønsker å bli gründer for å bli herre over egen hverdag. Med den innstillingen mister du raskt motet. Sjeldent i mitt yrkesliv har jeg opplevd å ha mindre kontroll. Likevel - det er verdt hvert sekund. 
Jeg har startet flere gründerprosjekter, og opplever det samme kaoset hver gang. Det er et liv der det er umulig å forutse hverdagen, og der to dager aldri er like. Likevel er det i stor grad de samme tingene som går igjen fra gang til gang. Hva kan vi lære av hverandre? Jeg har delt gründerlivet i fem faser - fra svangerskapet til "babyen" er ute av redet og har startet sitt eget liv. Her er noen gode råd på veien!

Fase 1: Svangerskapet - ideen modnes


Den første fasen er når du går svanger med ideen din. Du ser et uutnyttet behov i markedet. Kanskje har du en idé som egner seg for patentering?

Selv om du har startkapital du kan bruke, må du antagelig sondere terrenget etter partnere eller finansieringskilder som tenner på ideen din. Du opplever dilemmaet med hvor mye du skal gi ut av informasjon for å få med deg folk, kontra sjansen for at noen "stikker av" med ideen din. Hvem stoler du 100 % på?

Fase 2: Fødsel - selskapet etableres


En vakker dag er du klar for å sette ideen ut i livet. Babyen skal fødes! Nå skal masse på plass i løpet av kort tid. Du trenger startkapital, firmaet må ha et navn, selskapet skal registreres, formalia av ulike slag skal fylles ut og sendes hit og dit.

Du må finne ut hvor du skal ha kontor, montere kontorstoler, sette opp skilt, få telefonnummer og e-postadresse. Du trenger et regnskapssystem, en revisor og et styre. Skal du ansette noen, må du ha stillingsbeskrivelser og forsikringer. Finnes det støtteordninger for din type virksomhet? Du må lage forretningsplan og presentasjon til investorer og bank, og når du ser at den blir for rosenrød faller du for fristelsen til å lage en du bruker internt i tillegg. Alt dette tar tid. I tillegg må du kanskje søke patent for produktet ditt.

Denne fasen er kort og hektisk, og du bør absolutt vurdere å få hjelp av profesjonelle aktører som for eksempel revisor eller regnskapsfører for å få de grunnleggende tingene på plass.

Fase 3: Oppvekst


Nå skal babyen vokse opp. Produktet skal utvikles og markedet skal bearbeides. Kanskje må det også jobbes med å skaffe tilveie mer kapital. I denne fasen er det vanlig å ha dårlig råd, spesielt når utviklingen tar litt lengre tid en planlagt og markedet ikke reagerer så raskt som du hadde trodd.

Markedsføring er et kapittel for seg. Først må du ha en logo og et godt navn. Du lager en logo i all hast, kanskje er den skissert på en serviett på en hyttetur med gode venner. Den logoen som du skal leve lenge med er klar på 1-2-3. Men nå kan du i alle fall få deg visittkort! Hva bør stå på det, forresten? Skal visittkortene være på norsk eller engelsk? Hva med visjonen? Skal den stå på baksiden slik at dere ikke mister fokus? Ikke glem å ha med telefon og e-postadresse det har jeg gjort. Én gang. Slike ting gjør du bare en gang. Hva med nettside? Du må også få firmaet ditt på gule sider og diverse søkemotorer på internett. Du finner ut at dette er nærmest et eget fag, og bruker masse tid på å snakke med konsulenter som ønsker å selge deg oppføringer som koster mer enn det du har budsjettert. Men har du råd til å la være?

Du opplever med stor sannsynlighet avslag fra banken i første runde, og må lage en omfattende markedsundersøkelse. Du må jobbe med presentasjonen av resultatene av undersøkelsen, og før du vet ordet av det er dagene gått med til Powerpoint-problemer og virus på pc_en. Når du endelig er ferdig må du oversette alt sammen, inkludert forretningsplanen, til engelsk. Det er noe investorene krever. Du kommer til å bruke en halv arbeidsdag på å finne ut hvordan du skal oversette ord som nøkkeltall, likviditetsstyring, enerådende, enestående og fantastisk.

Du merker raskt at tidsplanen du satte opp sprekker. Du legger dermed inn enda bedre marginer, og tenker i ditt stille sinn at "nå holder det vel". Det gjør det sjeldent. Derfor er for eksempel det fakturaprogrammet du kjøpte nesten foreldet når du kommer så langt at du skal sende ut din første faktura. Dessuten har du ikke tid til å holde på med fakturering, så du må finne deg en regnskapsfører du kan stole på. Her er derfor et godt råd: Ikke bruk tid på elegante, tekniske løsninger før du vet at du faktisk trenger dem. Det er dyrt, tidkrevende og altfor ofte bortkastet. Det er dessuten aldri flaut å be om hjelp.

I oppvekstfasen er det typisk at gründerne selv holder i "alt", og du har masse energi og stå-på vilje. Samtidig er det ofte nå du stadig må overbevise venner og kjente, og noen ganger deg selv, om at det du gjør er riktig. 

Fase 4: Voksen


På et eller annet tidspunkt er tiden inne for å la bedriften bli voksen. Det som engang var babyen din, må lære seg å stå på egne bein. Den kaotiske fra-hånd-til-munn-tilværelsen må byttes ut med mer systematikk og forutsigbarhet. Du som gründer må la andre få ta større del. Enten kan du ta en tydeligere lederrolle og dermed gi slipp på litt av detaljene, eller du kan fortsette i en rolle som eksempelvis utviklingssjef mens andre kommer inn og tar topplederrollen.

Denne overgangen skyldes ofte at det blir flere ansatte, og at eksterne forpliktelser og krav øker. Med dette kommer behovet for en systematisk utvikling av kultur, struktur og prosesser.

Det positive er at den første kaosfasen er over, og du har bedre tid til å jobbe med babyen din. Ulempen er at det ikke lenger er noen baby, og du må akseptere at den har flyttet hjemmefra og i stor grad lever sitt eget liv. Noen velger derfor å aldri la bedriften sin komme til dette stadiet, men lar den fortsette å bo hjemme slik at mor og far har full kontroll.

Fase 5: Selvrealisering


En vakker dag er poden vel etablert og klar til å ta ut sitt eget potensiale. Drømmene du hadde da han ble født er i ferd med å bli virkelighet. Kanskje betyr det at selskapet er brakt fram til børsnotering, kanskje snakker vi om etablering i flere land. Uansett har ideen utviklet seg fra noe som "klarer seg" til å realisere de mulighetene som du engang drømte om.

Dette betyr som oftest kapitaltilførsel og profesjonalisering i alle ledd. De fleste kommer aldri så langt, men samtidig er det jo drømmene som holder oss i gang.

Husk bare at det er ikke sikkert at det fortsatt er dine drømmer som blir realisert på dette stadiet. Bedriften har levd sitt eget liv i lang tid. Noen gründere er allerede ute når selvrealiseringen kommer, andre er med som en av flere, og noen få sitter fortsatt med styringen. Selskapets suksess eller fiasko er heller ikke ditt eneansvar lenger, det har lenge vært like avhengig av marked og andre aktører.

Selv er du kanskje i gang med et nytt gründerprosjekt?

Om Jeanette Bretteville

Jeanette Bretteville har blant annet vært involvert i følgende gründerprosjekt:

  • Paytest.com (innsamling av lønnstatistikk på internett). Hun fikk ideen i ca år 2000 sammen med en bekjent, og var med frem til det ble solgt til USA og deretter avviklet.
  • Art of Taste (nettsted for mat og drikke). Ideen ble utviklet ved kjøkkenbenken på 90-tallet av Espen Agdestein og Arnie Stalheim, Bretteville kom inn som daglig leder fra år 2000, og var med fra fase 1 til fase 5 der selskapet ble kjøpt opp av Hjemmet Mortensen. Art of taste er i dag en suksesshistorie.
  • Nikita Relax (hudpleiesalonger). Hun vant TV-konkurransen Kandidaten i 2005, og fikk oppgaven å etablere og gründe selskapet. Det nådde bare fase 2, og fikk ingen vekst.