SjekklisterSjekklister

Din guide til effektiv styring og utvikling av bedriften.

Prøv gratis
Kennet P. Morse
Chairman, Entrepreneurship Ventures, Inc.

Lag en forretningsplan som selger

Få praktiske tips om hvordan du utformer en forretningsplan som skaffer deg penger. Få fram det budskapet potensielle investorer vil være opptatt av, enten du jobber med planer for et stort konsern eller en oppstartsbedrift.
Det er muligheter overalt. Å gripe dem krever gode team, gode strategier og gode planer. Det å lage en god forretningsplan hjelper med å få på plass en felles teamtenkning, det hjelper med å kommunisere muligheter og strategier til andre, og det er et godt redskap for å styre aktivitetene. 

Aller viktigst er det kanskje at forretningsplanen skal motivere til investeringer. Her skal jeg gi deg noen forslag til hvordan du oppnår nettopp dette:

  1. Lag et sammendrag av planen på maks 1-2 sider. Sørg for at sammendraget svarer på følgende spørsmål:
    a. Hvilket problemet er det ditt nye produkt og / eller tjenesten løser?
    b. Hva er de økonomiske fordelene med å løse dette problemet?
    c. Hvem har problemet (organisasjonsfunksjon, tittel)?
    d. Har de penger til å kjøpe,  - og så kjøpe mer?
    e. Hvem er dine ti første kunder?
  2. Forretningsplanen skal være optimistisk, men realistisk.
  3. Studer og inkluder dine konkurrenters tall. Det er alltid andre konkurransedyktige alternativer, inkludert å gjøre ingenting.
  4. Igjen: være kort. Planen må være kortfattet og kommuniserende, motivere andre til å støtte initiativet, og bli med på laget ditt. Lange planer med mange ord viser til hele verden at du egentlig ikke vet hva du planlegger å gjøre.
  5. Få hjelp fra gode rådgivere tidlig. Husk at potensielle investorer vil ringe dem.
  6. Fokuser på hvordan og hvorfor potensielle kunder vil kjøpe fra deg, og betale deg penger
  7. Fokuser på milepæler (mer enn kalenderdatoer)
  8. Planlegg hvordan du kan bygge ditt selskap uten investeringer utenfra. Så, kanskje, er du klar til å snakke med potensielle investorer. I dag, som alltid, kan du ikke rekruttere etteraktede ansatte og investorer før 1-2 ledende kunder har vurdert og gått for din løsning
  9. De fleste som vil lese forretningsplanen vil fokusere på
    a. Kundens behov
    b. Verdien i tilbudet
    c. Langsiktighet
    d. Team
  10. Dine investorer bør bringe deg både kunder og ledertalenter
  11. Konkurranser om skriving av forretningsplaner er en nyttig pedagogisk prosess. Involver deg. Det spiller ikke spesielt stor rolle om du vinner: det handler om å bygge ditt nettverk.