Strategi omfatter alt fra visjon, misjon og forretningsidé til detaljerte strategier for produkt og marked. Få guider og innspill for både strategisk analyse, beslutning og gjennomføring.


Strategiarbeidet har som funksjon å få organisasjonen å arbeide optimalt sammen mot felles mål, basert på en enighet om hvordan vi best skal arbeide for å nå de målene. Selv om dette er en grunnleggende forutsetning for å utvikle og drive virksomheter lønnsomt, er strategiarbeidet en utfordring i mange bedrifter. Noen gjengangere er
|

Ekspertene - Strategi
Henrik Andenæs
Daglig leder i Norske SelskabArild Borg
Partner i Aicis LtdGunnar A. Dahl
Partner i DHT Corporate Services ASArild Haraldsen
Administrerende direktør NorStella - en privat, næringsdrivende stiftelse for fremme av e-handel/e-businessAnders Skoe
Eget konsulentfirma, ICS, SveitsSist publisert
Bedriftens identitet - oversiktskart (22.05.2013)
SWOT-analyse - Identifiser styrker, svakheter, forretningsmuligheter og trusler for virksomheten. Sett navn på de kritiske suksessfaktorene og driv virksomheten framover. (18.04.2010)
Produkters livssyklus (S-kurven) - Hvordan ser salgskurven til et produkt ut gjennom produktets levetid? Her finner du beskrivelse av et mønster som går igjen oftere enn andre. (25.04.2009)
Integrasjon av Hydro Aluminium - VAW GmbH (2002) - Norsk næringslivs største oppkjøp i utlandet - en vellykket integrasjon utført i rekordtempo. (02.03.2009)
Ansoffs vekstmatrise - Ansoffs vekstmatrise er et verktøy som hjelper virksomheter til velge vekststrategi. Matrisen bygger på ideen om at du kan vokse ved å markedsføre nye eller etablerte produkter i nye eller etablerte markeder. (06.12.2008)
Mest brukt siste 30 dager
Konkurransekreftene - ("Five forces"). I sitt rammeverk for strategisk planlegging har Michael Porter benyttet et konsept med fem krefter for å bestemme hvor attraktivt et marked er.
SWOT-analyse - Identifiser styrker, svakheter, forretningsmuligheter og trusler for virksomheten. Sett navn på de kritiske suksessfaktorene og driv virksomheten framover.
Ansoffs vekstmatrise - Ansoffs vekstmatrise er et verktøy som hjelper virksomheter til velge vekststrategi. Matrisen bygger på ideen om at du kan vokse ved å markedsføre nye eller etablerte produkter i nye eller etablerte markeder.
PEST analyse - Hold styr på de generelle rammevilkårene for virksomheten. Her finner du et rammeverk, nyttige lenker og relevante stikkord for å gjøre en analyse av makroomgivelsene.
Konkurransefortrinn for en bedrift - I en konkurransesammenheng er det avgjørende å spille på og utnytte sine styrker, også kalt konkurransefortrinn. Disse må danne grunnlaget for bedriftens identitet (visjon, misjon, forretningsidé og organisasjonsidé), mål og strategier, og bevisstgjøres i alle ledd.
INNHOLD - Strategi
Hurtigguider - prosess (2)
Hurtigguider - rammeverk (6)
Dokumentmaler (1)
Sjekklister (1)
Idébank (7)
Støtte
Ordliste (57)
- AKU
- AKU-ledighet
- arbeidsledighet
- arbeidsstyrke
- avgifter
- bærekraftig utvikling
- blandingsøkonomi
- bruttonasjonalinntekt
- bruttonasjonalprodukt
- budsjettpolitikk
- deflasjon
- Finansdepartementet
- fiskal
- foliorenten
- Folketrygdfondet
- gul bok
- handelspartnere
- handlingsregelen
- inflasjon
- kommuneøkonomi
- konkurransearena
- konkurranseevne
- konkurranseutsatt sektor
- konsumprisindeksen
- kronekursen
- kundetilfredsundersøkelse
- lønnskostnader
- merverdiavgift
- nasjonalbudsjettet
- NIBOR
- Norges bank
- NOU
- odelstingsmeldinger
- odelstingsproposisjoner
- OECD
- PEST-analyse
- revidert nasjonalbudsjett
- skatt
- skjermingsmetoden
- Statens pensjonsfond
- Statens pensjonsfond - Norge
- Statistisk sentralbyrå
- statsbudsjettet
- stortingsmeldinger
- stortingsproposisjoner
- strategigjennomføring
- strategisk planlegging
- strategisk programmering
- strategisk tenkning
- SWOT
- SWOT-analyse
- sysselsetting
- toll
- velferdsstat
- WTO
- yrkesfrekvens
- økonomisk politikk
Bøker (2)
Fagartikler (5)
Del på sosiale medier