Last ned
Hvordan responderer du på den risikoen virksomheten din er utsatt for? Du kan velge mellom ulike typer tiltak for å kontrollere og redusere den sannsynlighet og konsekvens som er knyttet til risikoen:


Noen ganger er det best å unngå hele den aktiviteten som skaper risiko. Det kan for eksempel si at du avslår et oppdrag fordi det virker for risikabelt. Tenk alltid gjennom den muligheten!
Husk at det å kutte ut en aktivitet kan bety at du må gjøre noe annet i stedet. Denne aktiviteten må også risikovurderes. Selv det å ikke gjøre noe som helst innebærer risiko. Du må altså vurdere hva som gir minst risiko for virksomheten: Gjennomføre aktiviteten, gjøre noe annet eller gjøre ingenting.

Reduksjon betyr at du starter eller fortsetter aktiviteten, men gjør ulike tiltak for å redusere risikoen til et akseptabelt nivå (innenfor din risikoappetitt). Dette er den vanligste tilnærmingen. Hva som er akseptabelt nivå bestemmes av din definerte grense for risikotoleranse.
Reduksjon kan enten være tiltak for å redusere sannsynligheten, eller tiltak for å redusere konsekvensen. Pass på at omfanget og kostnaden med tiltakene står i rimelige forhold til konsekvensen dersom hendelsen som risikoen beskriver skulle bli virkelighet.

For noen risikoer kan den beste responsen være å overføre hele eller deler av risikoen til andre. Dette kan for eksempel gjøres ved å betale en tredjepart for å overta risikoen på en eller annen måte. Eksempler på dette kan være ulike forsikringsordninger eller at risikoen fordeles i kontrakter mellom handelspartnere.
Denne tilnærmingen er spesielt egnet for å redusere finansiell risiko eller risiko knyttet til eiendeler.
Vær oppmerksom på at det er noen typer risiko som ikke lar seg overføre, i alle fall ikke helt. Selv om du har hyret inn og betalt et selskap for å foreta leveranse og installasjon av ditt produkt, vil du selv sitte med omdømmerisikoen dersom produktet og leveransen i markedet assosieres med din virksomhet. Ved mangelfull leveranse eller dårlig service er det ditt omdømme som får en knekk.

All virksomhet innebærer en viss grad av risiko. En relevant respons er derfor at risikoeksponeringen aksepteres (tolereres) uten ytterligere tiltak.
Akseptering kan noen ganger være aktuelt selv for en risikoeksponering som overstiger bedriftens toleransegrense. Kanskje er muligheten for å få gjort noe med risikoen begrenset, eller så er kostnaden for å få gjort noe større enn de mulige gevinstene du kan oppnå. Sørg i så fall for å overvåk utviklingen og bygg beredskap.
Merk at noen velger å se på denne separat fra de andre responsene. Dette fordi denne i motsetning til de andre ikke innebærer noen aktiv inngripen eller endring i den planlagte eller pågående operative virksomheten.

Når du velger å akseptere, dele eller redusere en risiko, ligger det også et element av muligheter som bør tas med i vurderinger og planlegging.
For det første kan responsen du valgte gi ny eller økt mulighet for positive virkninger. Ta for eksempel dersom du har investert et betydelig beløp i et prosjekt med en viss risiko. Kan du gjennom ulike risikotiltak forsvare å sette enda større beløp inn i prosjektet med en enda høyere gevinstmulighet?
Det ligger også muligheter i de hendelser og situasjoner som oppstår om risikoelementet slår til. For eksempel kan tap av nøkkelpersoner forløse potensial hos andre; En stopp i en aktivitet frigir ressurser til andre aktiviteter; En feilleveranse kan styrke kunderelasjoner gjennom en feilhåndtering som overstiger forventningene; etc.

Det finnes tilfeller der ingen tiltak kan få eksponeringen ned til et akseptabelt nivå. Du vet at om ulykken først er ute, så får det direkte konsekvenser som du ikke har kontroll over. Da trenger du en beredskapsplan. Den skal sikre kontinuitet i virksomheten og nødvendige berging om det verste skulle skje.
Fire grunnleggende tilnærminger
Unngå
Husk at det å kutte ut en aktivitet kan bety at du må gjøre noe annet i stedet. Denne aktiviteten må også risikovurderes. Selv det å ikke gjøre noe som helst innebærer risiko. Du må altså vurdere hva som gir minst risiko for virksomheten: Gjennomføre aktiviteten, gjøre noe annet eller gjøre ingenting.
Redusere
Reduksjon kan enten være tiltak for å redusere sannsynligheten, eller tiltak for å redusere konsekvensen. Pass på at omfanget og kostnaden med tiltakene står i rimelige forhold til konsekvensen dersom hendelsen som risikoen beskriver skulle bli virkelighet.
Dele
Denne tilnærmingen er spesielt egnet for å redusere finansiell risiko eller risiko knyttet til eiendeler.
Vær oppmerksom på at det er noen typer risiko som ikke lar seg overføre, i alle fall ikke helt. Selv om du har hyret inn og betalt et selskap for å foreta leveranse og installasjon av ditt produkt, vil du selv sitte med omdømmerisikoen dersom produktet og leveransen i markedet assosieres med din virksomhet. Ved mangelfull leveranse eller dårlig service er det ditt omdømme som får en knekk.
Akseptere
Akseptering kan noen ganger være aktuelt selv for en risikoeksponering som overstiger bedriftens toleransegrense. Kanskje er muligheten for å få gjort noe med risikoen begrenset, eller så er kostnaden for å få gjort noe større enn de mulige gevinstene du kan oppnå. Sørg i så fall for å overvåk utviklingen og bygg beredskap.
Merk at noen velger å se på denne separat fra de andre responsene. Dette fordi denne i motsetning til de andre ikke innebærer noen aktiv inngripen eller endring i den planlagte eller pågående operative virksomheten.
Muligheter og beredskap
I tillegg til å velge mellom disse fire tilnærmingene, bør du vurdere hvilke muligheter som oppstår i kjølvannet av valget, og hvilke beredskapsplaner dere trenger om uhellet er ute.Utnytt mulighetene
For det første kan responsen du valgte gi ny eller økt mulighet for positive virkninger. Ta for eksempel dersom du har investert et betydelig beløp i et prosjekt med en viss risiko. Kan du gjennom ulike risikotiltak forsvare å sette enda større beløp inn i prosjektet med en enda høyere gevinstmulighet?
Det ligger også muligheter i de hendelser og situasjoner som oppstår om risikoelementet slår til. For eksempel kan tap av nøkkelpersoner forløse potensial hos andre; En stopp i en aktivitet frigir ressurser til andre aktiviteter; En feilleveranse kan styrke kunderelasjoner gjennom en feilhåndtering som overstiger forventningene; etc.
Bygg beredskap
INNHOLD - Strategi og virksomhetsutvikling
Hurtigguider - prosess (4)
Hurtigguider - rammeverk (19)
- Ansoffs vekstmatrise
- BCG-matrisen
- Bedriftens identitet
- Fire P'er
- Informasjon og nettverksøkonomi
- Innovasjon
- Konkurransekreftene
- Lønnsomhets- og likviditetsforbedring
- Oppstartsbedrifter innen internett - fire typer
- PEST analyse
- Porters generiske konkurransestrategier
- Produkters livssyklus (S-kurven)
- Prosessmodell
- Seks innkjøpsroller - Webster og Wind
- Snakkekapital (Conversational Capital)
- Spredning av nye ideer og produkt - Rogers diffusjonsmodell
- SWOT-analyse
- Verdiforslag (value proposition) som åpner dører
- Verdikjeder
Dokumentmaler (1)
Sjekklister (6)
Idébank (25)
- 10 tips for inntektsforbedring
- 10 tips for kostnadsreduksjon
- 12 tips for forbedring av lønnsomhet og likviditet
- Bedriftens identitet - oversiktskart
- BOI-hjulet
- BOI-Matrisen
- Finn forretningsmuligheter
- Fra SWOT til handling
- Hvorfor potensielle kunder faller fra
- Innovasjon - Tips for å komme i gang
- Interne faresignaler i bedrifter og mulige kilder
- Konkurransefortrinn for en bedrift
- Marked - innspill til forbedringstiltak
- Mulige tiltak for å unngå at potensielle kunder faller fra
- Organisasjon - innspill til forbedringstiltak
- Prising av produkter og tjenester
- Produkt-/markedsmatrise
- Produkt - innspill til forbedringstiltak
- Redusere kapitalbinding (overordnet)
- Redusere kapitalbinding i kundefordringer
- Risikomatrisen (Risk Response Matrix)
- Risikorespons
- Strategisk tenkning i bank bedriftsmarked
- Traktanalyse - Fra potensiell til lojal kunde
- Trusler i omgivelsene for bedrifter
Formler og fakta (3)
Støtte
Ordliste (145)
- AD
- adopsjonsprosessen
- AIDA
- AIO
- AKU
- AKU-ledighet
- Ansoffs vekstmatrise
- arbeidsledighet
- arbeidsstyrke
- avgifter
- bærekraftig utvikling
- Basel
- BCG
- BCG matrisen
- bedrift
- beredskap
- blandingsøkonomi
- bruttonasjonalinntekt
- bruttonasjonalprodukt
- budsjettpolitikk
- co-opetition
- COSO
- credit management
- deflasjon
- differensiert oligopol
- diffusjonsprosessen
- diversifisering
- duopol
- Enterprise Risk Management - Integrated Framework
- ERM
- Finansdepartementet
- finansiell risiko
- fiskal
- foliorenten
- Folketrygdfondet
- foretaksintegrasjon
- forretningside
- forretningsrisiko
- frikonkurranse
- generiske konkurransestrategier
- gul bok
- handelsbedrift
- handelspartnere
- handlingsregelen
- håndverksbedrift
- helhetlig risikostyring
- hendelse
- heterogent marked
- HMS
- industribedrift
- industrivern
- inflasjon
- internkontroll
- joint venture
- kommuneøkonomi
- komplementor
- konkurransearena
- konkurranseevne
- konkurranseorienterte priser
- konkurranseutsatt sektor
- konkurrent
- konsumprisindeksen
- KPI
- kredittrisiko
- kronekursen
- kundetilfredsundersøkelse
- leveraged buyout
- likviditetsrisiko
- lønnskostnader
- management buy out
- markedsanalyse
- markedsføringsledelse
- markedsinntrengning
- markedsrisiko
- markedsstrategi
- markedsutvikling
- merverdiavgift
- misjon
- monopol
- monopolistisk konkurranse
- nasjonalbudsjettet
- NIBOR
- Norges bank
- NOU
- odelstingsmeldinger
- odelstingsproposisjoner
- OECD
- oligopol
- organisasjonside
- pålitelighet
- penetration price
- PEST-analyse
- produktutvikling
- re-intermediation
- renterisiko
- revidert nasjonalbudsjett
- risiko
- risikoanalyse
- risikoaverson
- risikobilde
- risikoeksponering
- risikofri rente
- risikoindikator
- risikokategori
- risikonivå
- risikorespons
- risikostyring
- risikovurdering
- sårbarhet
- sensitivitetsanalyse
- sikring
- skatt
- skjermingsmetoden
- Statens pensjonsfond
- Statens pensjonsfond - Norge
- Statistisk sentralbyrå
- statsbudsjettet
- stortingsmeldinger
- stortingsproposisjoner
- strategi
- strategigjennomføring
- strategisk planlegging
- strategisk programmering
- strategisk tenkning
- sustaining teknologier
- SWOT
- SWOT-analyse
- sysselsetting
- systematisk risiko i aksjemarkedet
- taktisk prissetting
- tap
- tjenesteytende bedrift
- toll
- usystematisk risiko i markedet
- valutarisiko
- varemerke
- varemerkeverdi
- velferdsstat
- verdidisiplin
- verdidriver
- verdikjede
- visjon
- WTO
- yrkesfrekvens
- økonomisk politikk
Lenker (58)
- AllBusiness.com
- Ansoff Associates International
- BCG- Matrisen
- Bedin
- Boston Consulting Group
- Brand Management Group
- Conversational Capital
- digi.no
- Doblins Ten Types of Innovation
- EFTA
- EFTA Court
- Europakommisjonen
- Europaportalen
- EØS-avtalen (Lovdata)
- Folkeuniversitetet: Forsikringsleksikon (norsk)
- Forbrukersamvirkets lederforbund
- Forsikringsklagekontoret
- Forsikringsordbok
- Grow From Within - Robert Wolcott
- Handel.no
- Hibis: papers
- Hoovers
- http://salesdog.com/
- http://thecustomercollective.com/
- http://www.eyesOnSales.com
- http://www.justsell.com/
- http://www.sellingtobigcompanies.com/
- INMA
- Integrated Definition Methods
- International Business Forum (IBF)
- IT Doesn't Matter
- Jim Collins' nettsted
- Kommunikasjonsforeningen
- Konkurransetilsynet
- Lean Startup - Eric Ries
- Marketing Today.com
- Næringslivets konkurranseutvalg
- NFKR - Norsk Forening for Kvalitet og Risikostyring
- Open Innovation - Henry William Chesbrough
- Outsourcing Institute
- SOLVIT (ODIN)
- SourceOECD
- SRA: Glossary
- Startup Customer Relationship Type Index - Startup Genome
- Startup Genome - cracking the code of innovation
- Storymaker Consulting
- Superbrands i det norske markedet
- The 100 Top Brands
- The Innovators Dilemma - Clayton M. Christensen
- Tollvesenet
- United Nations (UN)
- Web Marketing Today
- worldbusinessculture.com
- World Trade Organisation (WTO)
- YouTube
Bøker (27)
- Balanced Scorecard
- Blown to bits
- Blue Ocean Strategy
- Bortom Dot.Com-Företagen
- Click Here To Order
- Competing for the future
- Competitive Advantage
- Competitive strategy
- Conversational Capital
- Co-opetition
- Corporate Religion
- Digital capital
- Good to Great
- Groundswell
- Information Rules
- Internasjonal markedsføring
- Markedsføringsledelse
- Markedsføringsledelse
- Mobile Marketing
- Organisasjonsdrevet merkebygging
- Service Management
- The Discipline of Market Leaders
- The Facebook Era
- The Marketing Plan Handbook
- The Rise and Fall of Strategic Planning
- Viral Loop
- YouTube for Business
Fagartikler (31)
- 50 år og bare begynnelsen?
- Aktuelle WOMAS- strategier
- Bedring av lønnsomhet og likviditet i SMB-markedet
- Beslutningsrelevante kostnader
- Bruk av lønn som styringsinstrument: Hvorfor så mange mislykkes
- Dot.com.back?
- Er det nok at kundene har en positiv holdning til merkevaren din?
- Helhetlig risikostyring - en integrert og fremtidsrettet prosess
- Hva er din WOMAS-strategi?
- Hva er løsningen på "innovatørens dilemma"?
- Hvilken strategi har Microsoft for å beholde sin posisjon?
- Hvor ble det av den nye økonomien?
- Hvordan lykkes med elektroniske markedsplasser
- Hvordan oppnå konkurransefortrinn med nettbutikk
- Hvorfor I-mode lyktes der WAP feilet
- Hvor merkevareorientert er norske styrer?
- India skaper utfordringer, ikke krise
- Innovasjonens kår i Norge
- Integrasjon av Hydro Aluminium - VAW GmbH (2002)
- Kontroll over Internett: Google mot Microsoft
- Living the brand
- Many to many marketing
- Nettverkssamfunnet, markedsføringen og high tec/high touch
- Nye kommunikasjonskanaler vinner merkevarestriden
- Resultatorientert kvalitets- og tjenesteutvikling
- Russisk rulett med Tine
- Service Management - i går, i dag og i morgen
- Spillet rundt den offentlige markedsplassen
- Søkemotorer mot portaler
- Teknologiutviklingen flytter østover
- Utviklingstrekk i finansnæringen
Del på sosiale medier