Formler og faktaFormler og fakta

Din guide til effektiv styring og utvikling av bedriften.

Prøv gratis
Fredrik Kolverud
Partner Fieldwork Norge AS

Superbrands i det norske markedet

Fakta om Superbrands Norge, merkevarebygging og kåring av de sterkeste merkevarene på det norske markedet.
Følg lenken under og les mer om IKEA, FINN.no, Lotto, NOKIA, Moccamaster og andre merker med Superbrand-status i det norske markedet:


Superbrands i det norske markedet
Med artikler om det enkelte merke

Superbrands Norge ble etablert i 2003, og er en del av en uavhengig, internasjonal organisasjon. Vi har merkevarebygging (branding) som kompetanseområde. Konseptet kommer fra England, der Superbrands ble etablert i 1994. I dag er vi etablert i 55 land.

Merkevarebygging er en underkjent disiplin i Norge. Tradisjonelt er vi mer opptatt av produktet og produksjonen, enn salg og markedsføring. Vi kan telle våre internasjonalt kjente merker på en hånd. I vår siste bok, Superbrands Vol 2, dokumenterer en svensk undersøkelse at merkevareorientering faktisk gir større bunnlinje.

Vår ambisjon er at merkevarebygging blir en fast post på agendaen i de fleste styrerom, og at næringslivet klarer å utnytte sine unike muligheter til å bygge internasjonale posisjoner i utvalgte segmenter.

Et viktig element i vår strategi er kåringer av de beste merkene på markedet, med tildeling av Superbrand status.

Alle kåringer gjøres av uavhengige, faglige juryer bestående av ressurspersoner fra næringslivet. Alle sitter i lederfunksjoner, og alle har kompetanse til å vurdere posisjonen til de enkelte merkene. Av uttallige merker på markedet vurderer jurymedlemmene flere hundre av de beste opp mot kravet til Superbrands status:

"Et Superbrand tilbyr emosjonelle og/eller fysiske fordeler, som målgruppen (bevisst eller ubevisst) ønsker og kjenner igjen, og som skaper tillit og prioritet i en kjøpssituasjon."

I våre bøker får vi illustrert "best practice" fra forskjellige kategorier, og behandlet Branding i interessante artikler.

Vår første bok som ble utgitt i 2004 var fokusert på B2C merker alene. I Superbrands Vol 2, som kom ut i mai 2007, har vi foretatt kåringer av Superbrands i segmentene B2C og B2B for 2006.

Støtte