Ordliste
PEST-analyse
[Eng. PEST analysis]PEST er et akronym som står for politiske (Political), økonomiske (Economic), sosiale (Social) og teknologiske (Technological) faktorer som vil kunne påvirke den strategiske utviklingen av en virksomhet. PEST-analysen er med andre ord en systematikk for å gjøre en situasjonsanalyse av forhold i en virksomhets makroomgivelser, sett i en strategisk sammenheng. Sammen med en analyse av faktorer i de eksterne mikroomgivelsene, kan dette sies å danne grunnlaget for muligheter og trusler i en SWOT-analyse.
Se også:
Relatert innhold
Hurtigguider - prosessAnders SkoeEget konsulentfirma, ICS, Sveits
Strategimotoren
Få et strukturert og praktisk rammeverk som hjelper deg både med å utvikle, vedlikeholde og forankre mål og strategier som gir resultater.
Hurtigguider - rammeverkAnders SkoeEget konsulentfirma, ICS, Sveits
Bedriftens identitet
En bedrifts identitet kan gjerne betegnes som bedriftens egenart, og kan beskrives gjennom de fire sentrale, langsiktige og grunnleggende begrepene visjon, misjon, forretningsidé og organisasjonsidé.
Hurtigguider - prosessAnders SkoeEget konsulentfirma, ICS, Sveits
Lag en SWOT-analyse som virker
Få kartlagt de muligher og problemer det er kritisk å gjøre noe med i den kommende planperioden. Legg grunnlaget for operative strategier og fokus i organisasjonen.
Tips
På lederkilden.no kan du dra nytte av kunnskap og erfaring fra mer enn 60 fagfolk og ledere.
Del på sosiale medier