Artikkelen var først publisert på hjemmesiden til kurs og kommunikasjonsbyrå Hermenes.
Målestokken på vellykkethet i sosiale medier (SoMe) har for mange vært hvor mange kontakter, følgere, tilhengere, fans eller “liker” du klarer å samle til profilen din. Facebook øker sin betydning som markedsføringskanal og “alle” produkter, bedrifter og etater kommer etter hvert med sin profil.
Trafikk til ordinære nettsider kom for noen år siden fra browsing via portaler som “Startsiden”. Deretter kom Google-søk på banen og søkemotoroptimalisering ble avgjørende for om ditt nettsted ble funnet, og “SMO” og “SMA”(søkemotorannonsering) ble de heteste moteordene. Nå kommer det mest av trafikken via sosiale medier ved at vi oppdager interessante ting når andre lenker, kommentarer eller “liker” innlegg.
Vi hører og ser eksempler på forholdsvis små virksomheter som samler flere 10.000 tilhengere og får stor omsetning via Facebook. Ikke rart mange ønsker å henge seg på! Da kommer de gjerne til et byrå som har spesialisert seg på sosiale medier – kjennetegn: de slår om seg med mange kryptiske ord og forkortelser- og bestillingen lyder gjerne: “Vi må på Facebook, skaff oss 10.000 tilhengere!”.
Enten målet er 10.000 eller 100.000 tilhengere mangler de ofte en grunnleggende strategi.
Det er her WOMAS og Womas-strategi kommer inn for fullt. WOMAS står for “Word of mouth at scale”. Hvordan skal du legge opp en strategi som sikrer at ditt budskap når både dine tilhengere – og ikke minst at de skal dele dette videre?
Det er selvfølgelig fint å ha en stor tilhengerskare, men bare hvis du vet hvordan du skal bruke den. Som i andre DM ( direct mail ) -sammenhenger er det de potensielle kundene som er interessante. De andre er bare med på å drive kostnadene opp, med mindre de kan bli ambassadører for deg. Når Facebook skal vurdere om hvor mange de skal vise din oppdatering til vurderer de tre forhold:
Å kreve at de som besøker siden din skal trykke “liker” før de har sett hva du holder på med, eller for å delta på en aktivitet, kan dermed svekke muligheten til nå dine egentlige tilhengere! Kvalitet foran kvantitet også her, med andre ord.
Takk til Mikael Lemberg fra Komfo Danmark som snakket om dette på Trondheim Facebook Event.
Her er en bloggpost fra Mikael om du vil vite mer.
http://www.lemberg.dk/det-handler-ikke-om-storrelsen/
Tips til hva du kan gjøre? Les oppfølgingen Aktuelle WOMAS- strategier.
Målestokken på vellykkethet i sosiale medier (SoMe) har for mange vært hvor mange kontakter, følgere, tilhengere, fans eller “liker” du klarer å samle til profilen din. Facebook øker sin betydning som markedsføringskanal og “alle” produkter, bedrifter og etater kommer etter hvert med sin profil.
Tips
Se gjerne dette i sammenheng med markedsmotorene beskrevet i SnakkekapitalTrafikk til nettsteder:
- Browsing – 21 %
- Search +1 %
- Social discover + 52 %
Enten målet er 10.000 eller 100.000 tilhengere mangler de ofte en grunnleggende strategi.
Ikke alt du poster kommer fram
Med 2,5 millioner norske brukere og høyt gjennomsnittlig antall venner på Facebook ble det behov for en siling av det mest aktuelle foran det mindre aktuelle innholdet. Facebook hjelper oss med dette. Det betyr at ikke alt du poster blir vist fram til dine venner og sider.Det er her WOMAS og Womas-strategi kommer inn for fullt. WOMAS står for “Word of mouth at scale”. Hvordan skal du legge opp en strategi som sikrer at ditt budskap når både dine tilhengere – og ikke minst at de skal dele dette videre?
Det er selvfølgelig fint å ha en stor tilhengerskare, men bare hvis du vet hvordan du skal bruke den. Som i andre DM ( direct mail ) -sammenhenger er det de potensielle kundene som er interessante. De andre er bare med på å drive kostnadene opp, med mindre de kan bli ambassadører for deg. Når Facebook skal vurdere om hvor mange de skal vise din oppdatering til vurderer de tre forhold:
- Din tilhengers personlige tilknytning til siden
- Det gjennomsnittlige engasjement som siden får
- Aktualitet – jo nyere en oppdatering er, jo større sannsynlighet for at den vises
Aktive brukere bedre enn mange
En indikator på hvor sterk din side er, kan du få ved den såkalte IPM-score ( interactions per mile (tusen)). Den viser hvor engasjerte dine tilhengere er. Det er en verdi satt sammen av hvor hyppig du poster oppdateringer, hvor mange tilhengere du har, og ikke minst stor andel av tilhørerne som reagerer på det du poster. Jo større andel som liker, kommenterer, deler og poster egne innlegg på din vegg – jo større blir din IPM-score.Å kreve at de som besøker siden din skal trykke “liker” før de har sett hva du holder på med, eller for å delta på en aktivitet, kan dermed svekke muligheten til nå dine egentlige tilhengere! Kvalitet foran kvantitet også her, med andre ord.
Takk til Mikael Lemberg fra Komfo Danmark som snakket om dette på Trondheim Facebook Event.
Her er en bloggpost fra Mikael om du vil vite mer.
http://www.lemberg.dk/det-handler-ikke-om-storrelsen/
Tips til hva du kan gjøre? Les oppfølgingen Aktuelle WOMAS- strategier.
INNHOLD - Regnskapsanalyse
Hurtigguider - prosess (1)
Hurtigguider - rammeverk (5)
Idébank (7)
Formler og fakta (3)
Støtte
Ordliste (21)
Lenker (37)
- AllBusiness.com
- Bedin
- Brand Management Group
- Conversational Capital
- EFTA
- EFTA Court
- Europakommisjonen
- Europaportalen
- EØS-avtalen (Lovdata)
- Forbrukersamvirkets lederforbund
- Handel.no
- Hoovers
- http://salesdog.com/
- http://thecustomercollective.com/
- http://www.eyesOnSales.com
- http://www.justsell.com/
- http://www.sellingtobigcompanies.com/
- INMA
- International Business Forum (IBF)
- Kommunikasjonsforeningen
- Konkurransetilsynet
- Marketing Today.com
- Næringslivets konkurranseutvalg
- SOLVIT (ODIN)
- SourceOECD
- Storymaker Consulting
- Superbrands i det norske markedet
- The 100 Top Brands
- Tollvesenet
- United Nations (UN)
- Web Marketing Today
- worldbusinessculture.com
- World Trade Organisation (WTO)
- YouTube
Bøker (13)
Fagartikler (7)
Del på sosiale medier