Godt salgs- og markedsarbeid er avgjørende for å sikre bedriftens inntekter. Her får du innspill til å bygge effektive rammer for salg og markedsarbeidet.


Veldig ofte opplever salgsledere at de får for lite resultat ut av sin salgsinnsats. Man holder møter, inviterer til demoer, sender ut prøver og til og med rabatterte tilbud til potensielle kunder. Men det endelige resultatet uteblir og dermed salgsinntektene. Salgsledelsen holder utallige møter med i realiteten bare ett spørsmål på agenda: Hva gjør vi galt? Før du begynner å bruke tusenvis av kroner på konsulenttjenester, ta en grundig gjennomgang av salgsprosessen i din bedrift. Altfor mange selskap bagatelliserer salg og bruker salgets mangfoldige elementer tilfeldig og usystematisk. De konsentrer seg i altfor stor grad om framtidige måltall fra strategiplaner. Der står det om hva man vil oppnå, men lite om hvordan. Å finne fram til hvordan - det er å finne fram til din bedrifts interne salgsprosess. |

Ekspertene - Salg og marked
Per Bendik Dahl
Rådgiver merkevareledelse, Storymaking ConsultingFredrik Kolverud
Partner Fieldwork Norge ASMerete Lütken
Managing Partner, Pargas DAKatja Samara
BedriftsrådgiverBendik M. Samuelsen
Førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, institutt for markedsføringAnne Guri Selnæs
Daglig leder og kommunikasjonsrådgiver Hermenes ASAnders Skoe
Eget konsulentfirma, ICS, SveitsAnders Thoresen
Partner i DHT Corporate Services ASHenning Tunsli
Adm.dir. Penetrace ASVi anbefaler
Sist publisert
Nye kommunikasjonskanaler vinner merkevarestriden - Listen over verdens beste merkevare har vært relativt lik, passe kjedelig og veldig forutsigbar siden den ble lansert i 2000. Men endelig har det skjedd noe… (04.10.2013)
Aktuelle WOMAS- strategier - Som med alle andre former for strategier, må du ha målet klart for deg. Hvorfor skal dere bruke sosiale medier, hva er dere ønsker å oppnå? Å være tilstede på Facebook fordi alle andre er det, eller kanskje det ligger en mulighet der er greit nok det. Men, da er det også vanskelig å velge strategi. (26.11.2011)
Hva er din WOMAS-strategi? - Moteord kommer og går. Mange av dem blir en pest og plage for alle som skal høre på foredrag og lese artikler. Men, mens de er nye kan det jo faktisk være noe å lære av dem. WOMAS og Womas-strategi venter jeg å høre mer om fremover, så jeg tenkte det kunne være greit å forklare litt hvorfor det er viktig. Et annet motebegrep i emning er IPM score, så jeg kommer litt inn på det også. (26.11.2011)
Snakkekapital (Conversational Capital) - Hvordan lager du noe som folk elsker å snakke om? Her får du presentert åtte markedsføringsmotorer, erfaringsforsterkere, som får kunder til å snakke om deres positive erfaringer. (28.10.2011)
Spredning av nye ideer og produkt - Rogers diffusjonsmodell - Tiden det tar for en nyhet å nå ut til markedet er avhengig av hvor raskt det enkelte individ aksepterer (adopterer) innovasjonen. Alle personer skal i utgangspunktet gjennom adopsjonsprosessen, men tiden det tar er forskjellig. Dette har Rogers illustrert gjennom sin diffusjonsmodell. (31.08.2011)
Mest brukt siste 30 dager
Fire P'er - Dette er en klassifisering av din markedsmiks i konkurransemidlene produkt, pris, plass (distribusjon) og påvirkning. Mye brukt, blant annet som rammeverk for å beskrive taktikken i en markedsplan.
Spredning av nye ideer og produkt - Rogers diffusjonsmodell - Tiden det tar for en nyhet å nå ut til markedet er avhengig av hvor raskt det enkelte individ aksepterer (adopterer) innovasjonen. Alle personer skal i utgangspunktet gjennom adopsjonsprosessen, men tiden det tar er forskjellig. Dette har Rogers illustrert gjennom sin diffusjonsmodell.
Er det nok at kundene har en positiv holdning til merkevaren din? - Dersom ditt mål er å styrke merkevaren din, holder det ikke i lengden at kunden bare liker merket ditt, dersom ikke dette støttes i et reflektert holdningsfundament.
Produkt-/markedsmatrise - Strategiarbeid handler om å velge: Hvor skal din bedrift satse, og med hvilke produkter og tjenester?
Salgsprosess for oppsøkende salg - Øk salgsinntektene og kundelojaliteten gjennom en felles strukturert salgsprosess. Forstå grunnene for kundenes avgjørelser - og sett kunnskapen i system.
INNHOLD - Salg og marked
Hurtigguider - prosess (1)
Hurtigguider - rammeverk (5)
Idébank (7)
Formler og fakta (3)
Støtte
Ordliste (21)
Lenker (37)
- AllBusiness.com
- Bedin
- Brand Management Group
- Conversational Capital
- EFTA
- EFTA Court
- Europakommisjonen
- Europaportalen
- EØS-avtalen (Lovdata)
- Forbrukersamvirkets lederforbund
- Handel.no
- Hoovers
- http://salesdog.com/
- http://thecustomercollective.com/
- http://www.eyesOnSales.com
- http://www.justsell.com/
- http://www.sellingtobigcompanies.com/
- INMA
- International Business Forum (IBF)
- Kommunikasjonsforeningen
- Konkurransetilsynet
- Marketing Today.com
- Næringslivets konkurranseutvalg
- SOLVIT (ODIN)
- SourceOECD
- Storymaker Consulting
- Superbrands i det norske markedet
- The 100 Top Brands
- Tollvesenet
- United Nations (UN)
- Web Marketing Today
- worldbusinessculture.com
- World Trade Organisation (WTO)
- YouTube
Bøker (13)
Fagartikler (7)
Del på sosiale medier