Kraftig vekst i e-handelen
Artikkelen er tidligere publisert på www.digi.no, 18. august 2003.
E-handelen blomstrer som aldri før - også her i landet, og sterkere enn tidligere antatt.
Mange spådde e-handelen en plutselig død når Internett-boblen sprakk i mars 2001. Men det er å forveksle (den oppblåste) markedsverdien av nye dot-com-selskaper med det forretningspotensiale og den kolossale endringsprosess Internett og e-handel representerer. Nå kan kritikerne bite det hele i seg: E-handelen blomstrer som aldri før - også her i landet, og sterkere enn tidligere antatt.
Nå kan nok de siste lykketall fra norsk netthandel være noe misvisende. At stadig flere går over til å bruke nettbank for å betale regninger, har mindre betydning. Viktigere er det at flere bruker Internett til å bestille ferie- og forretningsreiser; det innebærer en effektivisering av flere ledd i en verdikjede bestående av mange (bedrifts)aktører. Det er fremdeles B2B som både i størrelse og betydning er langt viktigere enn forbrukerorientert kjøp. Og på det området ligger Norge fremdeles noe etter.
Men hovedpoenget er at den som spådde e-handelens død, tok feil. Og tall fra USA kan tyde på at mer er i gjære:
Forrester Research, konsulentselskapet Kearney og det velrenommerte Brookings Institute i Washington kommer med oppmuntrende analyser av situasjonen i USA for tiden:
Den sterkeste drivkraften for ytterligere vekst i e-handelen i USA er utbredelsen av bredbånd. Bredbånd (minst 2Mb/s) har fordoblet seg siden 2001 og vokser med ca. 60 % årlig. I tillegg kommer den kraftige veksten i Wi-Fi det seneste året som ytterligere en driver for trådløs kommunikasjon på lokale områder.
Brookings Institute i Washington mener fremdeles at mellom 0,25 % og 0,5 % av veksten i amerikansk økonomi skyldes Internett og e-handel. Men denne veksten kommer bare marginalt fra B2C-markedet, eller fra nye dot.com-selskaper. Den kommer først og fremst fra den tradisjonelle sektoren som vanlig produksjonsvirksomhet, finansielle tjenester, transport og detaljhandel. Gevinstene som bedriftene oppnår er i hovedsak:
Vi får nok ikke noen oppblomstring av nye dot.com-selskaper. Det blir neppe noe stort "dot.com.back" bokstavelig talt. Kanskje litt synd, for verdien av dot-com-bølgen har vært undervurdert. Vi kan latterliggjøre de tidligere dot-com-enes manglende forretningsforståelse og lite jordnære inntektsmodeller. Men faktum er at verdien av dot-com-ene var at de satte press på de etablerte aktørene til å fornye seg; det satte i gang en innovasjonsbølge.
De tradisjonelle bankene hadde neppe kommet så langt i sine nettbanker hvis ikke nye Internett-baserte nisjeleverandører hadde dukket opp. De tradisjonelle bokhandlerne, reisebyråene etc. hadde ikke utviklet seg så raskt hvis de ikke hadde fått dot.commere til å puste seg i nakken. Osv.
Vinnerne i denne nye dot.com-bølgen blir i følge Brooking Institute de tradisjonelle bedriftene som har evnen til å forene et sterkt varemerke med kreativ anvendelse av Internett/e-handel som skaper endrede produksjons- og kundebehandlingsprosesser.
Dot.corp slår derfor nå kraftig tilbake angrepet fra "dot.com"-ene. Og det skal vi være glad for.
(Jeg anbefaler for øvrig sterkt boken Bortom Dot.Com-Företagen av Robert E. Litan og Alice Rivlin, utgitt på svensk av SNS-Forlaget 2002).
Artikkelen er tidligere publisert på www.digi.no, 18. august 2003.
E-handelen blomstrer som aldri før - også her i landet, og sterkere enn tidligere antatt.
Mange spådde e-handelen en plutselig død når Internett-boblen sprakk i mars 2001. Men det er å forveksle (den oppblåste) markedsverdien av nye dot-com-selskaper med det forretningspotensiale og den kolossale endringsprosess Internett og e-handel representerer. Nå kan kritikerne bite det hele i seg: E-handelen blomstrer som aldri før - også her i landet, og sterkere enn tidligere antatt.
Nå kan nok de siste lykketall fra norsk netthandel være noe misvisende. At stadig flere går over til å bruke nettbank for å betale regninger, har mindre betydning. Viktigere er det at flere bruker Internett til å bestille ferie- og forretningsreiser; det innebærer en effektivisering av flere ledd i en verdikjede bestående av mange (bedrifts)aktører. Det er fremdeles B2B som både i størrelse og betydning er langt viktigere enn forbrukerorientert kjøp. Og på det området ligger Norge fremdeles noe etter.
Men hovedpoenget er at den som spådde e-handelens død, tok feil. Og tall fra USA kan tyde på at mer er i gjære:
Forrester Research, konsulentselskapet Kearney og det velrenommerte Brookings Institute i Washington kommer med oppmuntrende analyser av situasjonen i USA for tiden:
- De antagelser Forrester Research gjorde i 1999 om veksten i B2B-investeringer frem til 2003 har ikke slått til. De var for lave. Resultatet er blitt ennå bedre enn selv de største optimistene trodde. Investeringen ligger nå nesten dobbelt så høye som anslagene.
- Det er B2C som har lidd mest under dot-com-døden. Forresters optimistiske vekstprognose fra 1999 på dette området har derfor ikke slått til. Omsetningen ligger nå på 95 milliarder dollar, men er allikevel ikke mer enn omtrent 10 % mindre enn de mest optimistiske anslagene fra 1999.
- I fjor var det knapt noen dot.com-selskaper som tjente penger. I dag går 50 % av de amerikanske dot.com selskapene med overskudd.
- Inntektsgrunnlaget for mange B2C-initiativ har ligget på annonseinntekter. De ble kraftig redusert fra 2001 og utover i 2002. Annonseinntektene er nå i ferd med å øke på ny. Hovedgrunnen er at annonser nå selges direkte til oppnådd søkeresultater.
- Investeringer i Internett og e-handel utgjør nå nær 30 % av alle investeringer i IT. Mens investeringene i e-handel øker, har investeringer i vanlig IT gått ned i samme periode.
- Produktivitetsveksten som følge av som følge av B2B-investeringer, er dobbelt så stor som tidligere antatt. Dette gjelder både informasjonsintensive bransjer som bank/finans som tidligere har investert tungt i IT, men også vanlig produksjonsindustri som bilindustrien som kan vise til tilsvarende produktivitetsvekst. Men flere og flere bransjer som ikke har vært spesiell IT-tunge investerer nå i B2B. Faktisk går 80 % av e-handel-investeringer til bransjer som tidligere ikke har investert mye i IT.
- I Europa er satsingen på B2B fordoblet siden i fjor. Hovedgrunnen er at Internett-basert samhandling og B2B er blitt en vesentlig driver for realiseringen av det åpne marked i Europa.
Brookings Institute i Washington mener fremdeles at mellom 0,25 % og 0,5 % av veksten i amerikansk økonomi skyldes Internett og e-handel. Men denne veksten kommer bare marginalt fra B2C-markedet, eller fra nye dot.com-selskaper. Den kommer først og fremst fra den tradisjonelle sektoren som vanlig produksjonsvirksomhet, finansielle tjenester, transport og detaljhandel. Gevinstene som bedriftene oppnår er i hovedsak:
- reduserte transaksjonskostnader knyttet til produksjon og distribusjon av varer og tjenester
- effektivisering av den totale forsyningskjede fra leverandør til sluttkunde
- økt konkurransen mellom bedriftene, større åpenhet om priser og egenskaper ved varene og tjenestene, bedre tilgang til et større marked, og ved å betjene eksisterende marked bedre
De tradisjonelle bankene hadde neppe kommet så langt i sine nettbanker hvis ikke nye Internett-baserte nisjeleverandører hadde dukket opp. De tradisjonelle bokhandlerne, reisebyråene etc. hadde ikke utviklet seg så raskt hvis de ikke hadde fått dot.commere til å puste seg i nakken. Osv.
Vinnerne i denne nye dot.com-bølgen blir i følge Brooking Institute de tradisjonelle bedriftene som har evnen til å forene et sterkt varemerke med kreativ anvendelse av Internett/e-handel som skaper endrede produksjons- og kundebehandlingsprosesser.
Dot.corp slår derfor nå kraftig tilbake angrepet fra "dot.com"-ene. Og det skal vi være glad for.
(Jeg anbefaler for øvrig sterkt boken Bortom Dot.Com-Företagen av Robert E. Litan og Alice Rivlin, utgitt på svensk av SNS-Forlaget 2002).
INNHOLD - Strategi og virksomhetsutvikling
Hurtigguider - prosess (4)
Hurtigguider - rammeverk (19)
- Ansoffs vekstmatrise
- BCG-matrisen
- Bedriftens identitet
- Fire P'er
- Informasjon og nettverksøkonomi
- Innovasjon
- Konkurransekreftene
- Lønnsomhets- og likviditetsforbedring
- Oppstartsbedrifter innen internett - fire typer
- PEST analyse
- Porters generiske konkurransestrategier
- Produkters livssyklus (S-kurven)
- Prosessmodell
- Seks innkjøpsroller - Webster og Wind
- Snakkekapital (Conversational Capital)
- Spredning av nye ideer og produkt - Rogers diffusjonsmodell
- SWOT-analyse
- Verdiforslag (value proposition) som åpner dører
- Verdikjeder
Dokumentmaler (1)
Sjekklister (6)
Idébank (25)
- 10 tips for inntektsforbedring
- 10 tips for kostnadsreduksjon
- 12 tips for forbedring av lønnsomhet og likviditet
- Bedriftens identitet - oversiktskart
- BOI-hjulet
- BOI-Matrisen
- Finn forretningsmuligheter
- Fra SWOT til handling
- Hvorfor potensielle kunder faller fra
- Innovasjon - Tips for å komme i gang
- Interne faresignaler i bedrifter og mulige kilder
- Konkurransefortrinn for en bedrift
- Marked - innspill til forbedringstiltak
- Mulige tiltak for å unngå at potensielle kunder faller fra
- Organisasjon - innspill til forbedringstiltak
- Prising av produkter og tjenester
- Produkt-/markedsmatrise
- Produkt - innspill til forbedringstiltak
- Redusere kapitalbinding (overordnet)
- Redusere kapitalbinding i kundefordringer
- Risikomatrisen (Risk Response Matrix)
- Risikorespons
- Strategisk tenkning i bank bedriftsmarked
- Traktanalyse - Fra potensiell til lojal kunde
- Trusler i omgivelsene for bedrifter
Formler og fakta (3)
Støtte
Ordliste (145)
- AD
- adopsjonsprosessen
- AIDA
- AIO
- AKU
- AKU-ledighet
- Ansoffs vekstmatrise
- arbeidsledighet
- arbeidsstyrke
- avgifter
- bærekraftig utvikling
- Basel
- BCG
- BCG matrisen
- bedrift
- beredskap
- blandingsøkonomi
- bruttonasjonalinntekt
- bruttonasjonalprodukt
- budsjettpolitikk
- co-opetition
- COSO
- credit management
- deflasjon
- differensiert oligopol
- diffusjonsprosessen
- diversifisering
- duopol
- Enterprise Risk Management - Integrated Framework
- ERM
- Finansdepartementet
- finansiell risiko
- fiskal
- foliorenten
- Folketrygdfondet
- foretaksintegrasjon
- forretningside
- forretningsrisiko
- frikonkurranse
- generiske konkurransestrategier
- gul bok
- handelsbedrift
- handelspartnere
- handlingsregelen
- håndverksbedrift
- helhetlig risikostyring
- hendelse
- heterogent marked
- HMS
- industribedrift
- industrivern
- inflasjon
- internkontroll
- joint venture
- kommuneøkonomi
- komplementor
- konkurransearena
- konkurranseevne
- konkurranseorienterte priser
- konkurranseutsatt sektor
- konkurrent
- konsumprisindeksen
- KPI
- kredittrisiko
- kronekursen
- kundetilfredsundersøkelse
- leveraged buyout
- likviditetsrisiko
- lønnskostnader
- management buy out
- markedsanalyse
- markedsføringsledelse
- markedsinntrengning
- markedsrisiko
- markedsstrategi
- markedsutvikling
- merverdiavgift
- misjon
- monopol
- monopolistisk konkurranse
- nasjonalbudsjettet
- NIBOR
- Norges bank
- NOU
- odelstingsmeldinger
- odelstingsproposisjoner
- OECD
- oligopol
- organisasjonside
- pålitelighet
- penetration price
- PEST-analyse
- produktutvikling
- re-intermediation
- renterisiko
- revidert nasjonalbudsjett
- risiko
- risikoanalyse
- risikoaverson
- risikobilde
- risikoeksponering
- risikofri rente
- risikoindikator
- risikokategori
- risikonivå
- risikorespons
- risikostyring
- risikovurdering
- sårbarhet
- sensitivitetsanalyse
- sikring
- skatt
- skjermingsmetoden
- Statens pensjonsfond
- Statens pensjonsfond - Norge
- Statistisk sentralbyrå
- statsbudsjettet
- stortingsmeldinger
- stortingsproposisjoner
- strategi
- strategigjennomføring
- strategisk planlegging
- strategisk programmering
- strategisk tenkning
- sustaining teknologier
- SWOT
- SWOT-analyse
- sysselsetting
- systematisk risiko i aksjemarkedet
- taktisk prissetting
- tap
- tjenesteytende bedrift
- toll
- usystematisk risiko i markedet
- valutarisiko
- varemerke
- varemerkeverdi
- velferdsstat
- verdidisiplin
- verdidriver
- verdikjede
- visjon
- WTO
- yrkesfrekvens
- økonomisk politikk
Lenker (58)
- AllBusiness.com
- Ansoff Associates International
- BCG- Matrisen
- Bedin
- Boston Consulting Group
- Brand Management Group
- Conversational Capital
- digi.no
- Doblins Ten Types of Innovation
- EFTA
- EFTA Court
- Europakommisjonen
- Europaportalen
- EØS-avtalen (Lovdata)
- Folkeuniversitetet: Forsikringsleksikon (norsk)
- Forbrukersamvirkets lederforbund
- Forsikringsklagekontoret
- Forsikringsordbok
- Grow From Within - Robert Wolcott
- Handel.no
- Hibis: papers
- Hoovers
- http://salesdog.com/
- http://thecustomercollective.com/
- http://www.eyesOnSales.com
- http://www.justsell.com/
- http://www.sellingtobigcompanies.com/
- INMA
- Integrated Definition Methods
- International Business Forum (IBF)
- IT Doesn't Matter
- Jim Collins' nettsted
- Kommunikasjonsforeningen
- Konkurransetilsynet
- Lean Startup - Eric Ries
- Marketing Today.com
- Næringslivets konkurranseutvalg
- NFKR - Norsk Forening for Kvalitet og Risikostyring
- Open Innovation - Henry William Chesbrough
- Outsourcing Institute
- SOLVIT (ODIN)
- SourceOECD
- SRA: Glossary
- Startup Customer Relationship Type Index - Startup Genome
- Startup Genome - cracking the code of innovation
- Storymaker Consulting
- Superbrands i det norske markedet
- The 100 Top Brands
- The Innovators Dilemma - Clayton M. Christensen
- Tollvesenet
- United Nations (UN)
- Web Marketing Today
- worldbusinessculture.com
- World Trade Organisation (WTO)
- YouTube
Bøker (27)
- Balanced Scorecard
- Blown to bits
- Blue Ocean Strategy
- Bortom Dot.Com-Företagen
- Click Here To Order
- Competing for the future
- Competitive Advantage
- Competitive strategy
- Conversational Capital
- Co-opetition
- Corporate Religion
- Digital capital
- Good to Great
- Groundswell
- Information Rules
- Internasjonal markedsføring
- Markedsføringsledelse
- Markedsføringsledelse
- Mobile Marketing
- Organisasjonsdrevet merkebygging
- Service Management
- The Discipline of Market Leaders
- The Facebook Era
- The Marketing Plan Handbook
- The Rise and Fall of Strategic Planning
- Viral Loop
- YouTube for Business
Fagartikler (31)
- 50 år og bare begynnelsen?
- Aktuelle WOMAS- strategier
- Bedring av lønnsomhet og likviditet i SMB-markedet
- Beslutningsrelevante kostnader
- Bruk av lønn som styringsinstrument: Hvorfor så mange mislykkes
- Dot.com.back?
- Er det nok at kundene har en positiv holdning til merkevaren din?
- Helhetlig risikostyring - en integrert og fremtidsrettet prosess
- Hva er din WOMAS-strategi?
- Hva er løsningen på "innovatørens dilemma"?
- Hvilken strategi har Microsoft for å beholde sin posisjon?
- Hvor ble det av den nye økonomien?
- Hvordan lykkes med elektroniske markedsplasser
- Hvordan oppnå konkurransefortrinn med nettbutikk
- Hvorfor I-mode lyktes der WAP feilet
- Hvor merkevareorientert er norske styrer?
- India skaper utfordringer, ikke krise
- Innovasjonens kår i Norge
- Integrasjon av Hydro Aluminium - VAW GmbH (2002)
- Kontroll over Internett: Google mot Microsoft
- Living the brand
- Many to many marketing
- Nettverkssamfunnet, markedsføringen og high tec/high touch
- Nye kommunikasjonskanaler vinner merkevarestriden
- Resultatorientert kvalitets- og tjenesteutvikling
- Russisk rulett med Tine
- Service Management - i går, i dag og i morgen
- Spillet rundt den offentlige markedsplassen
- Søkemotorer mot portaler
- Teknologiutviklingen flytter østover
- Utviklingstrekk i finansnæringen
Del på sosiale medier