- Få tydelig definisjon på og kontroll over kostnadsbasen (hva er ”running cost”)
- Prioriter store poster som det er mulig å gjøre noe med
(ideelt sett som ikke er kritiske for bedriften) - Hvis mulig, prioriter kutt av kostnader som ikke påvirker salget og bruttofortjenesten / dekningsbidraget direkte
- Strukturer kostnadene på en hensiktsmessig måte, for eksempel:
- Kostnadsart: varekostnad / innkjøp, lønn, markedsføring, støtte / administrasjon, andre driftskostnader etc.
- Om det tar kort eller lang tid før kostnadsreduksjonen gir full/betydelig effekt
- Når det er behov for større kostnadsreduksjoner ('krigskirurgi'): Tør å ta skikkelig i – Det er sjeldent det kuttes for mye
- Lag en ryddig oversikt som oppsummerer besparelsene. Grove estimater er OK, eksempelvis for bemanning: brutto lønn X 1,4. Faktoren (typisk 1,3-1,5 ) dekker inn arbeidsgiveravgift, feriepenger, sosiale kostnader, pensjonskostnader, PC / telefon / andre individkostnader og eventuelle spesielle kostnader bedriften har per ansatt
- Lag en tydelig handlingsplan med konkrete aktiviteter som muliggjør kostnadskuttene
- Gjør om faste kostnader til variable. Dette vil gi større fleksibilitet hvis omsetningen går ned. Bruk av underleverandører i stedet for å produsere selv kan være et alternativ
- Ikke glem salget mens du kutter kostnader; da må du kutte enda mer kostnader for å komme i balanse
- Bruk advokat eller annen kompetent rådgiver for å sikre riktig prosess ved nedbemanning
INNHOLD - Lønnsomhets- og likviditetsforbedring
Hurtigguider - prosess (1)
Hurtigguider - rammeverk (1)
Sjekklister (4)
Idébank (8)
- 10 tips for inntektsforbedring
- 10 tips for kostnadsreduksjon
- 12 tips for forbedring av lønnsomhet og likviditet
- Marked - innspill til forbedringstiltak
- Organisasjon - innspill til forbedringstiltak
- Produkt - innspill til forbedringstiltak
- Redusere kapitalbinding (overordnet)
- Redusere kapitalbinding i kundefordringer
Del på sosiale medier