Sjekklisten er spesielt utviklet for vurdering av små og mellomstore bedrifter (SMB). Den må brukes med omhu og om nødvendig tilpasses hver enkelt bedrift. Ikke alle spørsmålene er relevante for alle bedrifter, og det kan finnes relevante spørsmål for en bedrift som ikke står i sjekklisten.
Vi har uthevet i kursiv de mest sentrale spørsmålene som vi mener er relevante for de aller fleste.
Er nåværende eiere kilde til en eventuell styrking av kapitalgrunnlaget?
Nåværende eieres holdning til å slippe andre inn på eiersiden?
Er selskapet styrestyrt eller administrasjonsstyrt?
Er styreleder sentral aksjonær i selskapet?
Hvilke kompetanseområder dekker styret?
Hvordan er ledelsen satt sammen?
Hvordan er de ulike personene i ledelsen sine ambisjoner/hensikt for selskapet?
Har ledelsen eierandeler i selskapet?
I hvilken grad er selskapet avhengig av nøkkelpersoner?
Hvem er nøkkelpersonene?
Hvilke egenskaper, kompetanser og ansvarsområder, sterke og svake sider har nøkkelpersonene?
Hvordan er samspillet mellom ulike nøkkelpersoner?
Hvordan kan disse erstattes (internt eller eksternt) dersom behovet skulle oppstå?
Hvordan er samspillet og kommunikasjonen mellom ledelsen og de ansatte?
Hvordan er aldersfordelingen?
Hvordan er kjønnsfordelingen?
Hvordan vurderes dagens kompetansenivå på ulike nivåer i organisasjonen?
Hvor er de store hullene?
Hvilke aktiviteter gjennomføres for å heve kompetansenivået?
Hvor mye (kr.) benyttes på dette?
Hvor mye utgjør dette av omsetningen?
Hvilke kilder benyttes/vurderes for kompetansebygging (internt/eksternt)?
Hvordan er selskapets belønningssystemer for ledelsen, andre nøkkelpersoner og øvrige ansattegrupper?(Kompensasjon: Fastlønn, provisjon, bonusordning, eierandel, opsjoner, resultatdeling, pensjoner etc.)
Hvordan er dette knyttet opp mot KPIer?
Hvordan tilfredsstiller selskapet anbefalingen om god eierstyring?
Hvordan er selskapets rutiner for internkontroll?
Hvilke aktiviteter planlegges for forbedring av disse områdene?
Hvor ofte avholdes møter i ledergruppen?
Hvordan foregår selskapets interne rapportering oppover: hyppighet, innhold, medium, ansvarlig person(er)?
Hvordan foregår selskapets interne rapportering nedover i organisasjonen: hyppighet, innhold, medium, ansvarlig person(er)?
Hvordan foregår selskapets eksterne kommunikasjon (investorer/aksjemarked, kunder, leverandører, samarbeidspartnere)?
Hvilken informasjon gis til og fås fra bransjeorganisasjoner?
Hva er selskapets viktigste systemer?
Hvordan fungerer disse?
Hva gjøres for å forbedre disse?
Hvordan foregår kvalitetssikring av selskapets ulike aktiviteter?
Følges standarder?
Hva gjøres for å bedre kvaliteten?
Hvordan er samholdet mellom bedriftens ansatte?
Hvordan er forholdet mellom ansatte og ledelsen?
I hvilken grad trives de ansatte?
Hva gjøres for å bedre/opprettholde motivasjon og trivsel?
Hvor høyt er sykefraværet?
Hvor stor gjennomtrekk (utbytting av personell) har selskapet?
I hvilken grad følger de ansatte selskapets verdigrunnlag?
Vi har uthevet i kursiv de mest sentrale spørsmålene som vi mener er relevante for de aller fleste.
Eiersammensetning
Hvem eier bedriften?Er nåværende eiere kilde til en eventuell styrking av kapitalgrunnlaget?
Nåværende eieres holdning til å slippe andre inn på eiersiden?
Styret
Er styret aktivt eller passivt?Er selskapet styrestyrt eller administrasjonsstyrt?
Er styreleder sentral aksjonær i selskapet?
Hvilke kompetanseområder dekker styret?
Ledelsen og nøkkelpersoner
Hvordan er ledelsen satt sammen?Hvordan er de ulike personene i ledelsen sine ambisjoner/hensikt for selskapet?
Har ledelsen eierandeler i selskapet?
I hvilken grad er selskapet avhengig av nøkkelpersoner?
Hvem er nøkkelpersonene?
Hvilke egenskaper, kompetanser og ansvarsområder, sterke og svake sider har nøkkelpersonene?
Hvordan er samspillet mellom ulike nøkkelpersoner?
Hvordan kan disse erstattes (internt eller eksternt) dersom behovet skulle oppstå?
Hvordan er samspillet og kommunikasjonen mellom ledelsen og de ansatte?
Organisasjonsstruktur
Hvordan er selskapets organisasjonskart?Hvordan er aldersfordelingen?
Hvordan er kjønnsfordelingen?
Kompetanse
Hvordan vurderes dagens kompetansenivå på ulike nivåer i organisasjonen?Hvor er de store hullene?
Hvilke aktiviteter gjennomføres for å heve kompetansenivået?
- Opplæringsprogrammer
- Etterutdanningstilbud
- E-læring
- Læring gjennom jobben
- Mentorvirksomhet
Hvor mye utgjør dette av omsetningen?
Hvilke kilder benyttes/vurderes for kompetansebygging (internt/eksternt)?
Belønnings-systemer og KPIer (Key Performance Indicators = måleparametre)
Hvordan er selskapets belønningssystemer for ledelsen, andre nøkkelpersoner og øvrige ansattegrupper?(Kompensasjon: Fastlønn, provisjon, bonusordning, eierandel, opsjoner, resultatdeling, pensjoner etc.)Hvordan er dette knyttet opp mot KPIer?
Corporate Governance/ Internkontroll
Hvordan tilfredsstiller selskapet anbefalingen om god eierstyring?Hvordan er selskapets rutiner for internkontroll?
Hvilke aktiviteter planlegges for forbedring av disse områdene?
Rapportering og kommunikasjon
Hvor ofte avholdes møter i ledergruppen?Hvordan foregår selskapets interne rapportering oppover: hyppighet, innhold, medium, ansvarlig person(er)?
Hvordan foregår selskapets interne rapportering nedover i organisasjonen: hyppighet, innhold, medium, ansvarlig person(er)?
Hvordan foregår selskapets eksterne kommunikasjon (investorer/aksjemarked, kunder, leverandører, samarbeidspartnere)?
Hvilken informasjon gis til og fås fra bransjeorganisasjoner?
Systemer
Hva er selskapets viktigste systemer?- Økonomi / ERP
- IT
- CRM
- Etc.
Hva gjøres for å forbedre disse?
Kvalitetsledelse
Hvordan foregår kvalitetssikring av selskapets ulike aktiviteter?Følges standarder?
Hva gjøres for å bedre kvaliteten?
Arbeidsmiljø
Hvordan er samholdet mellom bedriftens ansatte?Hvordan er forholdet mellom ansatte og ledelsen?
I hvilken grad trives de ansatte?
Hva gjøres for å bedre/opprettholde motivasjon og trivsel?
Hvor høyt er sykefraværet?
Hvor stor gjennomtrekk (utbytting av personell) har selskapet?
I hvilken grad følger de ansatte selskapets verdigrunnlag?
INNHOLD - Lønnsomhets- og likviditetsforbedring
Hurtigguider - prosess (1)
Hurtigguider - rammeverk (1)
Sjekklister (4)
Idébank (8)
- 10 tips for inntektsforbedring
- 10 tips for kostnadsreduksjon
- 12 tips for forbedring av lønnsomhet og likviditet
- Marked - innspill til forbedringstiltak
- Organisasjon - innspill til forbedringstiltak
- Produkt - innspill til forbedringstiltak
- Redusere kapitalbinding (overordnet)
- Redusere kapitalbinding i kundefordringer
Del på sosiale medier